Universiteit Leiden Universiteit Leiden

Nederlands English

Congres/symposium

Analysing Science Teachers’ Pedagogical Content Knowledge

Datum

Van 5 tot 9 december komen 25 onderzoekers uit de hele wereld op het gebied van bèta-onderwijs bijeen. Zij buigen zich de hele week over het concept ‘pedagogical content knowledge’ ofwel PCK.

PCK wordt gezien als een cruciaal onderdeel in de kennisbasis van vakdocenten: het gaat om de kennis die docenten hebben over het leren van specifieke vakinhouden door leerlingen, en hoe zij in hun lesgeven daar het best bij kunnen aansluiten. Naar PCK wordt al zo’n 30 jaar onderzoek gedaan, vooral in het bèta-domein, omdat veel leerlingen moeite hebben met het verwerven van de complexe en abstracte bèta-kennis en –vaardigheden. Tijdens de workshop gaan de onderzoekers met elkaar de diepte in: ze bespreken onderzoeksmethoden en –instrumenten en analyseren gezamenlijk data die hiermee zijn verkregen. De zo verkregen inzichten in elkaars werk worden gepubliceerd in een boek dat ook voor andere (en toekomstige) PCK onderzoekers nuttig zal zijn.

Het ICLON is nauw betrokken bij de organisatie van deze workshop. Twee leden van het organiserende team, professor Amanda Berry en Jan van Driel, hebben geruime tijd bij het ICLON gewerkt en hebben in die periode PCK onderzoek gedaan en hierover veelvuldig gepubliceerd. 

Zie ook: Van Driel, J.H., & Berry, A. (2010). The Teacher Education Knowledge Base: Pedagogical Content Knowledge. In B. McGraw, P.L. Peterson, E. Baker, (Eds.), International Encyclopedia of Education, 3rd edition; Vol. 7 (pp. 656-661). Oxford: Elsevier.

Meer informatie