Universiteit Leiden Universiteit Leiden

Nederlands English

Lezing

Forum Antiquum 8 december: Writing and Re-writing Masada: Freedom, Faith and Nation

Tessa Rajak

Datum
Tijd
Locatie
Universiteitsbibliotheek
Witte Singel 26-27
2311 BG Leiden
Zaal Vossiuszaal

Op donderdag 8 december zal professor Tessa Rajak (Reading/Oxford) een lezing geven over Josephus’ verslag van de Joodse opstand bij Masada. Professor Rajak is een belangrijke expert op gebied van Josephus en het Jodendom in de Grieks-Romeinse wereld.

De spreekster

Tessa Rajak is emeritus professor Oude Geschiedenis aan de Universiteit van Reading, Senior Research Fellow van Somerville College, Oxford, en lid van het door AHRC gesponsorde project over ‘The Jewish Reception of Josephus since 1750’ (gestationeerd in Oxford). Ze is de auteur van Translation and Survival: The Greek Bible of the Ancient Jewish Diaspora (herziene paperbackeditie 2011), Josephus: The Historian and His Society (tweede editie, Londen, 2003) en The Jewish Dialogue with Greece and Rome (2001). In haar werk ligt de nadruk op sociale, culturele en religieuze geschiedenis. Ze was de redacteur van Jewish Perspectives on Hellenistic Rulers, (2007); Philosophy and Power in the Graeco-Roman World: Essays in Honour of Miriam Griffin, (2002) en The Jews among Pagans and Christians in the Roman Empire (1992). Momenteel schrijft professor Rajak een boek over de nagedachtenis van de historiograaf Josephus, voor Harvard University Press, en bereidt ze een commentaar voor op het vierde boek Makkabeeën, voor De Gruyter (Berlijn) en Yad Ben Zvi (Jeruzalem).

Tijd en locatie

De lezing begint om 16:00 en vindt plaats in de Vossius-zaal in de Universiteitsbibliotheek (zuidhal, tweede verdieping). Achteraf is iedereen welkom voor een drankje bij De Grote Beer.

Abstract (English)

The Masada narrative that features so prominently in book 7 of Josephus’s Jewish War, with its two great set speeches, revolves around a multi-faceted ideal of freedom, eleutheria. The concept has here both Greek and Jewish strands, and it carries simultaneously national/ethnic and religious/theological resonance. The mix is of course the author’s, and the speeches are his. How far this mix could reflect anything of the historical stance of the Jewish resistance fighters whom Josephus so wholeheartedly detested is hard to gauge. But the question is worth considering, and the disjunction between the author and his protagonists may not be as complete as it seems. A brief look at modern readings of the Masada episode and its adoption as a narrative of Jewish national identity, as well as at critiques of such valorization, will add further perspectives to our understanding of the intersection of religion and people in Josephus’s multivalent depiction of the Masada suicides and its implications.