Universiteit Leiden Universiteit Leiden

Nederlands English

Cursus

Invloed in Den Haag: aan tafel bij politici en bestuurders

Stefan de Jong

Myriam van Dorp - Montesquieu Instituut

Jan Schinkelshoek

Datum
Tijd
Locatie
Montesquieu Instituut
Korte Voorhout 86-32
2514 EJ Den Haag

Hoe kom je als onderzoeker te weten wat de relevante beleidsvoornemens zijn? Op welke momenten en op welke plaatsen kun je als onderzoeker invloed hebben? Hoe vertaal je jouw kennis en inzichten naar bestuurders, beleidsmakers en politici? En hoe maak je jezelf als expert bekend bij de media?

Universitair Knowledge Exchange Office Luris en het Montesquieu Instituut verzorgen de cursus ‘Invloed in Den Haag: aan tafel bij politici en bestuurders’ om een brug te slaan tussen het wetenschappelijk onderzoek van Universiteit Leiden en Leids Universitair Medisch Centrum en Den Haag.

De voertaal van de cursus is Nederlands.



Doel
Bestuurders, beleidsmakers en politici hebben behoefte aan wetenschappelijke kennis en inzichten om evidence based te kunnen werken. Het ontbreekt hen echter structureel aan tijd om binnen de universiteiten de weg te vinden naar de onderzoeker met de juiste kennis en inzichten. Tegelijkertijd is het voor onderzoekers belangrijk om maatschappelijke impact te hebben. Bijdragen aan bestuur, beleid en politiek is voor veel onderzoekers een goede mogelijkheid om maatschappelijke impact te hebben. Maar onderzoekers zijn daar niet voor opgeleid.

Na deze cursus hebben deelnemers 1) basisinzicht in hoe Den Haag werkt en 2) een plan om invloed in Den Haag te hebben. Een vereiste is dat de onderzoeker een concrete casus heeft van een bestuurlijk/politiek/beleidsdossier waar hij/zij aan wil bijdragen.

Doelgroep
Senior onderzoekers (UD, UHD en hoogleraar) van Universiteit Leiden en Leids Universitair Medisch Centrum die met hun kennis en inzichten willen bijdragen aan bestuur, beleid en politiek in en rond het Binnenhof.

Data en tijd
Bijeenkomst 1: dinsdag 7 maart, van 09.00 tot 12.30 uur,
bijeenkomst 2: dinsdag 11 april, van 09.00 tot 12.30 uur met aansluitend een  lunch in perscentrum Nieuwspoort.

Inschrijven
Stuur een e-mail naar events@luris.nl onder vermelding van ‘Invloed in Den Haag’

Kosten
Vanwege de aanwezigheid van een externe docent, de lunch bij Nieuwpoort en het gebruik van de Parlementaire Monitor, zijn er aan deze cursus kosten verbonden. De kosten bedragen €1075,- per deelnemer.

Er is ruimte voor minimaal 4 en maximaal 9 deelnemers. Selectie gaat op basis van volgorde van aanmelding per e-mail. Voorafgaand aan de bijeenkomsten vindt er een intake gesprek plaats. Bij meer dan 9 aanmeldingen bestaat de mogelijkheid om een tweede cursus te organiseren.

Op deze training is de universitaire annuleringsregeling van toepassing. 

Programma

Dit is een kleinschalige cursus (maximaal 9 deelnemers) die aansluit op de persoonlijke doelen van de deelnemer. De cursus begint daarom met een startgesprek om leerdoelen vast te stellen.

De cursus bestaat uit twee dagdelen, waarvan de eerste in mei plaats vindt en de tweede in juni.

Deel 1 is een introductie met daarin:

  • Korte introductie op het begrip ‘valorisatie’ als kader voor de cursus,
  • ​Bespreking van ingebrachte dossiers en leerdoelen,
  • ​Introductie in Den Haag: hoe werkt Den Haag, bij wie moet je zijn en waar moet je op letten?,
  • Inzicht in het politiek-publicitaire complex: hoe werkt het, hoe krijg je aandacht?,
  • Basistraining media / communicatie: hoe kom je in de krant, hoe ga je om met journalisten, hoe schrijf je een goed, leesbaar artikel?,
  • Introductie Parlementaire Monitor.

Uitkomst van de eerste ochtend is een eerste plan om invloed in Den Haag te hebben op het door de deelnemer geselecteerde dossier.

In de maand volgend op de eerste ochtend gaan deelnemers met hun individuele plan en een algemene case aan de slag om invloed te hebben in Den Haag. Luris ondersteunt praktisch. Montesquieu Instituut ondersteunt met haar Parlementaire Monitor. Deze monitor helpt deelnemers in te spelen op de actualiteit.

Deel 2 is een terugkoppeling van ervaringen, met daarin:

  • Feedback op opdrachten,
  • Delen van ervaringen; ontvangen van feedback en verbetermogelijkheden; vaststellen volgende stappen,
  • Uiteenzetting mogelijkheden intensievere persoonlijke ondersteuning via Luris en/of Montesquieu Instituut,
  • Afsluiting met lunch in perscentrum Nieuwspoort.

Duur: De totale werkdruk is 12 tot 14 uur, inclusief startgesprek, aanwezigheid, opdrachten, lunch in Nieuwpoort en het leggen van contacten in Den Haag.

Cursusleiders

Luris en Montesquieu Instituut verzorgen deze cursus, in samenwerking met gastdocent Jan Schinkelshoek.

Luris creëert en faciliteert verbindingen tussen wetenschappers van de Universiteit Leiden en het Leids Universitair Medisch Centrum en marktpartijen voor benutting van wetenschappelijke kennis.

* Stefan de Jong is Knowledge Broker bij Luris voor de sociale en geesteswetenschappen. Hij promoveerde op valorisatiebeleid en
-praktijk in Nederland en geeft regelmatig cursussen en lezingen over valorisatie in binnen- en buitenland. Stefan is in het bijzonder geïnteresseerd in de bijdrage van wetenschap aan evidence based policy making

Montesquieu Instituut streeft ernaar wetenschappelijke kennis op het juiste moment in de juiste vorm via de juiste personen onder handbereik van de maatschappij te brengen.

* Myriam van Dorp is werkzaam bij PDC, partner van het Montesquieu Instituut. Een van de pijlers van het Montesquieu Instituut is 'valorisatie'. Opgedane kennis tijdig onder handbereik van de maatschappij brengen staat bij het Montesquieu Instituut centraal. Gedurende het jaar vinden aansprekende valorisatieactiviteiten plaats, waar Myriam een rol bij speelt. Daarnaast houdt zij zich bezig Real Time Research. PDC beschikt over een uitgebreide database met gegevens over parlementaire activiteiten van Kamerleden en Europarlementariërs. Deze gegevens zijn ook beschikbaar voor wetenschappelijk onderzoek.

* Jan Schinkelshoek is communicatieadviseur in Den Haag en heeft een lange loopbaan ‘rond het Binnenhof’ achter de rug: politiek verslaggever (Het Reformatorisch Dagblad, Haagsche Courant), hoofd voorlichting van het CDA, campagneleider van Ruud Lubbers, directeur voorlichting van het Ministerie van Justitie, algemeen hoofdredacteur van de Haagsche Courant/Sijthoff Pers, directeur communicatie van de Rabo Groep en Tweede Kamerlid (CDA). Heeft samen met zijn oud-collega Gert Jan Verhoog een eigen communicatiebureau - op steenworp afstand van het Binnenhof. Van daaruit adviseert hij een groot aantal uiteenlopende bedrijven, instellingen en organisaties.

Vragen?
Neem contact op met Stefan de Jong, knowledge broker bij universitair Knowledge Exchange Office Luris

Klik hier voor meer workshops/trainingen van Luris.