Onze alumni

Alumni spelen een belangrijke rol bij het slaan van de brug tussen de universiteit en de maatschappij. De Universiteit Leiden werkt daarom aan het behouden en versterken van de band met afgestudeerden en aan een geïnformeerd en betrokken netwerk van alumni.

Alumninetwerk

Alumni zijn voor onze universiteit van grote betekenis. Ze zijn ambassadeurs van de opleidingen en de universiteit, leveren waardevolle feedback op het onderwijs en ze staan de universiteit en onze afgestudeerden met raad en daad bij. De universiteit zet zich op haar beurt in voor de persoonlijke en professionele ontwikkeling van haar alumni met bijvoorbeeld netwerkevenementen en lezingen. Het alumninetwerk van de universiteit bestaat uit zo’n 109.000 afgestudeerden waarvan 5.000 alumni in het buitenland wonen. Per jaar studeren zo’n 4.000 masterstudenten af en halen 3.800 studenten hun bachelor.

Ervaring en advies

Afgestudeerden komen terecht op allerlei plaatsen in de maatschappij. Hun netwerk is voor de universiteit van grote waarde bij contacten met organisaties en overheden in  binnen- en buitenland. Ook bieden alumni onze studenten de kans meer te halen uit hun studie en studententijd doordat zij hun ervaring ter beschikking stellen. Zij kunnen daarnaast jonge alumni adviseren over hun loopbaan en professionele ontwikkeling. Met hun financiële bijdragen scheppen ze nieuwe mogelijkheden voor studenten en onderzoekers.

Helpen bij keuzes

Op haar beurt ondersteunt de Universiteit Leiden pas afgestudeerden en starters met loopbaanbegeleiding, netwerkmogelijkheden en bij het leggen van contact met elkaar en met bedrijven en organisaties. We helpen afgestudeerden bij hun eerste stappen in hun carrière. De Universiteit Leiden heeft bijvoorbeeld een mentorprogramma dat studenten koppelt aan (meer ervaren) mentoren. Dit zijn alumni uit hetzelfde vakgebied die kennis, levenservaring en praktische tips delen met studenten die in hun laatste studiejaar zitten. Deze alumni hebben hun sporen al verdiend en helpen studenten bij het maken van toekomstige studie- of loopbaankeuzes. Daarnaast organiseert de universiteit evenementen, coachcafés en workshops. Onderling kunnen jonge alumni ervaringen uitwisselen in het Jonge Alumni Netwerk. Dit netwerk is er speciaal voor afgestudeerden en starters tot en met 35 jaar.

Leidraad

Om alumni te betrekken bij de universiteit brengen we elke maand een digitale alumni-nieuwsbrief en drie keer per jaar het alumnimagazine Leidraad uit. Leidraad houdt alumni op de hoogte van de laatste activiteiten en ontwikkelingen binnen de universiteit, behandelt belangrijke thema’s en laat alumni en wetenschappers aan het woord over actuele kwesties die op de universiteit spelen.