De reactie van de EU op de inval in Oekraïne: Internationale en Europese perspectieven

Sinds de inval van Rusland in Oekraïne in 2022 hebben de Europese Unie (EU) en haar lidstaten uitgebreide wettelijke en politieke maatregelen genomen om Oekraïne te steunen in zijn strijd.

De maatregelen die de EU boden, waren zowel politieke steun, als financiële, militaire en humanitaire hulp uit solidariteit met Oekraïne en zijn inwoners. Deze maatregelen hebben niet alleen gevolgen voor de oorlog, maar roepen ook belangrijke vragen op voor de rol van de EU in de internationale politiek en in het kader van de EU-wetgeving, mensenrechtenwetgeving en verschillende andere takken van het internationaal publiekrecht. In dit kader heeft de European Society of International Law (ESIL) Interest Group ‘EU as a Global Actor’, samen met de Universiteit Leiden (Europa Instituut, Europe Hub en Ukraine Hub), de KU Leuven (Institute for European Law and RESHUFFLE project) en de City Law School van de University of London een congres georganiseerd op 22 en 23 juni 2023 op de Faculteit der Rechtsgeleerdheid over ‘De reactie van de EU op de inval van Rusland in Oekraïne: Internationale en Europese perspectieven’. Het doel van dit congres was om juristen en vakmensen van politieke wetenschappen samen te brengen en de oorlog in Oekraïne, de gevolgen van de oorlog en de reactie van de EU te bespreken.

Wil je meer weten over dit congres? Klik dan hier om meer te lezen (in het Engels).