Bezoek Directeur Afrika UNDP: ‘Afrika heeft een nieuwe boodschap nodig’

Afrika heeft een boodschap nodig die aansluit op de ontwikkelingen die gaande zijn op het continent. In deze ontwikkelingen spelen getalenteerde jongeren, creatieve tech hubs en ‘leapfrogging’ een grote rol. Wij moeten onze investeringen hierop aanpassen.

Dat was de belangrijkste boodschap van Ahunna Eziakonwa, Directeur Afrika van de UNDP (het ontwikkelingsprogramma van de VN) tijdens een bijeenkomst georganiseerd door LeidenASA (de Leiden African Studies Assembly) en het Afrika Studiecentrum Leiden van afgelopen 30 september. De bijeenkomst werd voorgezeten door Marleen Dekker, Directeur van het ASCL en David Erhardt, voorzitter van LeidenASA.

Zet de huidige crises om in kansen

In haar toespraak ging Eziakonwa in op de vele uitdagingen waar we wereldwijd mee te maken hebben en de vele obstakels waar het Afrikaanse continent zich een weg tussen moet zien te vinden. Echter, het belangrijkste struikelblok, aldus haar, is de boodschap. De manier waarop Afrika gezien wordt door de rest van de wereld en hoe het zichzelf ziet: als het ‘probleemcontinent’ en ‘het goede doel’. Ze riep op om een nieuwe boodschap te creëren en om de huidige crises om te zetten in kansen.

Getalenteerde jeugd

Afrika is het jongste continent als het gaat om de gemiddeld leeftijd van de bevolking. En die jongeren hebben zeker talent, zegt zij. ‘Je zult verbaasd staan, in hartje Sahel, kom je jongeren tegen zonder opleiding die ontzettend gemotiveerd zijn. Stel je voor wat ze wouden kunnen bereiken als we daarin investeerden?’

Investeer in vrouwen

En daarom heeft UNDP een startup initiatief ‘timbuktoo’ geïntroduceerd met als doel om in de komende tien jaar een miljard dollars in publiek en privaat kapitaal in te zamelen en te investeren in talentvolle jongeren op het continent. De UNDP is ook betrokken bij het AfCFTA (African Continental Free Trade Area), de nieuwe Afrikaanse handelsmarkt, om zo bedrijven de gelegenheid te bieden om te groeien, in het bijzonder bedrijven gerund door vrouwen.

Eziakonwa vertelde ook over een ander nieuw initatief onlangs tijdens de 77e Algemene Assemblee van de VN in September werd gelanceerd: het Global Africa Business Initiative, GABI, ontworpen om kansen voor bedrijven op het continent onder de aandacht te brengen voor elke sector van de economie, van fabricage tot landbouw en van de dienstensector tot het bankwezen.

Een brug slaan tussen kennis en beleid

Na de speech van Eziakonwa, werden er een aantal voorbeelden van onderzoek dat impact heeft gepresenteerd. Anika Altaf en Obadia Miroro van het kennisplatform INCLUDE (waar het ASCL als consortiumpartner bij betrokken is) legden uit hoe INCLUDE een brug slaat tussen kennis en beleid: door opdracht te geven voor onderzoek dat inspeelt op evidence-based beleidsmaken: door kennis uit te wisselen en door gesprekken over beleid te organiseren in Afrikaanse landen.

Regionale systemen die werken

Prof.dr. Armin Cuyvers van de Rechtenfaculteit ging in op hoe regionale integratie kan helpen bij het aangaan van uitdagingen op wereld- en lokaalniveau. Wat kunnen Europa en Afrika van elkaar leren bij het ontwerpen van regionale systemen die werken? Dit is een van de aspecten de onderzocht wordt door CompaRe, Het Leidse Jean Monnet Centre of Excellence on Comparative Regional Integration, waar Cuyvers directeur van is.

Belang van de diaspora

Tijdens de discussie met onderzoekers en promovendi van het ASCL en andere instituten van de Universiteit Leiden kwam een breed scala aan onderwerpen aan bod. Zoals het belang van betrouwbare data, burgerbetrokkenheid, het creëren van gunstige omgevingen waarin tech hubs kunnen floreren, het belang van de diaspora, niet alleen als het gaat om hun financiële bijdrage maar ook als het gaat om kennis, en hoe het AfCFTA in een vroeg stadium al zo inclusief mogelijk te maken.

Ideeën voor samenwerkingen tussen onderzoeksinstituten, het UNDP en Afrikaanse en Nederlandse beleidskringen werden geopperd en zullen verder worden onderzocht.

Bovenste linkerfoto: Ahunna Eziakonwa, Directeur Afrika van het UNDP, onderste linkerfoto: Anika Altaf, coordinator van het kennisplatform INCLUDE. Onderste rechterfoto: ASCL-onderzoeker Akinyinka Akinyoade en ASCL-promovendi Mandipa Ndlovu en Victoria Manya.