In Memoriam W.R. van Zwet

Willem van Zwet (1934) kwam in 1965 naar de Universiteit Leiden en was van 1968 tot zijn emeritaat in 1999 hoogleraar Statistiek bij het Mathematisch Instituut. Willem was zowel een vermaard wetenschapper als een krachtig bestuurder. Zijn werk aan asymptotische ontwikkelingen en hogere-orde efficiëntie van niet-parametrische statistieken is heel bekend, maar hij werkte daarnaast aan een breed scala van onderwerpen, waaronder statistiek voor plantencellen en spatiële stochastische processen.

Zijn kwaliteiten als bestuurder zette hij in voor Leiden, als decaan, voorzitter van het bestuur van het Rijksherbarium, of voorzitter van de wetenschappelijke commissie van het Leids Universiteits Fonds;
maar ook nationaal, bijvoorbeeld als adviseur van het Mathematisch Centrum (nu CWI), als directeur en mede-oprichter van het Thomas Stieltjes Instituut en EURANDOM, en als initiator van de fameuze Stochastics Meetings Lunteren, die ook nu nog worden voortgezet.

In internationaal verband was Willem president van alle drie de grote beroepsorganisaties in de statistiek (IMS, Bernoulli Society, en ISI), hoofdredacteur van twee van de belangrijkste tijdschriften, en (board) member van het National Institute for Statistical Sciences in North Carolina. In de periode 1967-1993 was Willem veelvuldig visiting scientist aan de University of California in Berkeley, en van 1990-1998 was hij Willem Newman professor in Chapel Hill.

Naast deze en andere hechte banden met de VS, onderhield Willem ook intensieve contacten
met statistici in Oost-Europa en speelde een belangrijke rol in de uitwisseling tussen
onderzoekers aan de twee kanten van het toenmalige `IJzeren Gordijn'. Voor zijn werk ontving
Willem talrijke prijzen en eerbewijzen, waaronder een eredoctoraat van Charles University in Praag.
Willem was op enig moment in zijn carrière de wetenschappelijke vader van de meeste statistici in Nederland. Zijn carrière valt dan ook samen met een periode van grote veranderingen in de statistiek, maar ook in de wereld van de wetenschap in het algemeen.