Een headset en voldoende koffie: thuiswerken in tijden van corona

Nu de universitaire gebouwen gesloten zijn hebben de meeste medewerkers van de faculteit zich thuis gevestigd. Enkele werknemers van de Faculteit der Wiskunde & Natuurwetenschappen delen hun eerste ervaringen vanuit hun thuiskantoor.

Pedro Russo

Universitair docent Astronomy & Society bij de Sterrenwacht en de afdeling Science Communication & Society

‘Ik gebruik de mezzanine van mijn 17e-eeuwse appartement als kantoorruime. Het is hier knus en ik vind het prettig om hier te werken. Mijn prioriteiten zijn nu de masterstages en de colleges voor de bachelor sterrenkunde. Ik werk samen met de andere docenten en studentassistenten om een interessant online pakket te maken.

‘Veel van ons onderzoek heeft te maken met leerlingen, leraren en families in scholen en musea. Omdat die nu gesloten zijn, wordt het lastig om de data te vergaren die we nodig hebben om ons onderzoek te voltooien. We kijken nu of we een digitale oplossing kunnen vinden om daar omheen te kunnen werken.

‘In allebei mijn groepen gebruiken we al langere tijd digitale middelen zoals Slack en SurfDrive om op afstand te werken. We hebben nu om de dag besprekingen via Zoom. Het is het allerbelangrijkst om iedereen betrokken te houden bij de groep. Dat is nu de grootste uitdaging.’

Ariane Briegel

Hoogleraar Ultrastructural Biology, IBL

‘Al ons labwerk staat helemaal stil. Gelukkig hebben mijn labcollega’s en ik allemaal iets om thuis mee aan de slag te gaan. Onze veiligheid en gezondheid hebben nu de hoogste prioriteit. Als de crisis voorbij is gaan we weer verder waar we gebleven waren.

'Sinds de aankondiging dat we vanuit huis moeten werken ben ik druk bezig geweest om mijn werkplek in te richten. Ik had geen bureau, dus ik heb ik het oude bureau van mijn zoon dat op zolder stond gevorderd. We hebben nog een kamerscherm, bureaulamp en een beeldscherm besteld en nu ben ik helemaal klaar om thuis te werken.

'Heldere deadlines gebruiken werkt voor mij het beste als ik thuis werk. Daarnaast heb ik ook een agenda om regelmatige via Skype te praten met alle collega’s uit het lab om zo op te hoogte te blijven. Op dit moment ben ik bezig om een aankomend college naar een online format om te zetten, stageprojecten van studenten aan te passen en met collega’s aan het praten over hoe ik ze het best kan helpen.’

Werkplek Coen van Hasselt

Coen van Hasselt

Universitair Docent, LACDR

‘Ik ben nu eerst bezig om vanaf mijn zolderkamer een online variant te maken van een mastervak van de opleiding Biofarmaceutische wetenschappen dat ik geef. Daarnaast ben ik samen met mijn collega’s volledig digitale onderzoeksprojecten voor onze bachelor eindopdracht aan het opzetten.

‘De experimentele tak van ons onderzoeksgroep ligt nu volledig stil. Dat is vervelend want we waren druk bezig met experimenten voor subsidieaanvragen en het afronden van projecten. In plaats daarvan werken we nu aan artikelen en doen we wat achterstallig onderhoud aan onze lab-administratie. Gelukkig is een deel van ons onderzoek puur computationeel, dat kunnen we vanuit huis doen.

‘Onze wekelijkse groepsmeetings gaan gewoon door, maar nu online. Morgen bespreken we bijvoorbeeld een interessant artikel over doseringsschema’s van geneesmiddelen voor COVID-19. Voldoende koffie, een goede bureaustoel en een headset voor de vele Skype-vergaderingen maken werken vanuit huis een stuk makkelijker.’

Liselotte Rambonnet

Promovendus,  Science Communication & Society

‘Ik kan me geen betere werkplek wensen als bioloog. Ik heb vanaf hier precies zicht op de nestkast van de slechtvalken bij de energiecentrale in Leiden. Die hebben net eieren gelegd, dus die houd ik goed in de gaten, niet alleen vanaf mijn bureaustoel maar ook via de livestream. Verder heb ik het hier zo gezellig mogelijk ingericht. Ik zorg voor voldoende licht en frisse lucht, en heb wat groene planten op mijn bureau gezet.

Ik ben in maart begonnen aan mijn promotieonderzoek bij de afdeling Science Communication & Society en ben nu bezig met mijn onderzoeksvoorstel. Dit betekent veel inlezen en contact houden met mensen via e-mail en telefonisch, dat kan dus prima vanaf huis. Daarnaast werk ik aan het citizen science project Plastic Spotter wat de plastic vervuiling in de Leidse grachten monitort.

We verwachten dat dit aanzienlijk minder zal zijn doordat het zo rustig is qua activiteit op straat en op het water. Af en toe ruim ik samen met collega’s en vrijwilligers dit plastic op vanuit de kano en onderzoeken we wat we vinden. We merken dat het plastic in de gracht echt een afspiegeling is van de samenleving nu we nog meer boodschappentassen en zelfs mondkapjes lijken te vinden!’