Van stress naar succes: Vici-beurs voor Dennis Claessen

Waarom verliezen sommige bacteriën onder invloed van stress hun beschermende celwand? Microbioloog Dennis Claessen van het Instituut Biologie Leiden ontvangt van NWO een Vici-beurs van 1,5 miljoen euro om deze paradoxale eigenschap te onderzoeken.

Vici-laureaat Dennis Claessen

‘De titel van mijn onderzoeksvoorstel “From stress to success” bleek wel erg toepasselijk in de stressvolle periode rondom deze aanvraag. Ik ben erg blij met deze erkenning.’ Met de Vici-beurs (1,5 miljoen euro) kan universitair hoofddocent Dennis Claessen verder bouwen op de fundamenten van eerder onderzoek. In 2018 ontdekten hij en zijn team dat sommige bacteriën onder stress cellen kunnen aanmaken zonder celwand. Opmerkelijk, want van bacteriën is bekend dat ze een stevige celwand hebben die tegen verschillende vormen van stress beschermt, en dus essentieel is. ‘Waar ik achter wil komen, is hoe bacteriën deze rare truc in hun voordeel kunnen gebruiken’, licht de Vici-laureaat toe.

Succes delen

Het onderzoeksproject van Claessen is in eerste instantie fundamenteel van aard. Op de lange termijn ziet hij zeker mogelijkheden voor toepassingen, maar eerst is meer inzicht nodig in het fenomeen van celwandloze bacteriën. Hij merkt dat andere labs veel interesse tonen in het onderzoek. Met de beurs wil Claessen onder meer investeren in betere microscopiefaciliteiten in de vorm van high-throughput imaging, om het onderzoek beter te kunnen faciliteren. ‘Bovendien kan mijn huidige team op deze manier ook meedelen in het succes.’

NWO kent de Vici-financiering toe aan zeer ervaren onderzoekers die succesvol een eigen vernieuwende onderzoekslijn tot ontwikkeling hebben gebracht en hebben aangetoond dat zij jonge onderzoekers kunnen begeleiden in hun carrière. De Vici is een van de drie financieringsvormen van de Vernieuwingsimpuls van NWO, samen met de Veni voor pas gepromoveerden en de Vidi voor ervaren postdocs.