De Europese sterrenkunde-conferentie EAS komt naar Leiden

De jaarlijkse bijeenkomst van de European Astronomical Society (EAS) vindt dit jaar plaats in Leiden. De grootste sterrenkundeorganisatie van Europa verwacht zo’n 1500 astronomen. De Universiteit Leiden is de organisator van EAS 2020, dat tegelijk met de jaarlijkse Nederlandse Astronomenconferentie wordt gehouden (NAC 2020). ‘Leiden biedt bezoekers van EAS 2020 de geschiedenis en toekomst van de sterrenkunde,’ aldus rector Carel Stolker over het evenement.

European Astronomical Society

De European Astronomical Society (EAS) is opgericht in 1990 om sterrenkunde op Europees niveau te promoten en te bevorderen. Jaarlijks organiseert de EAS de grootste conferentie over sterrenkunde in Europa, en dit jaar dus voor het eerst in Nederland. ‘We verwachten zo’n 1500 astronomen uit heel Europa die werken aan vrijwel alle takken van de sterrenkunde, van planeten rond nabije sterren tot sterrenstelsels in het vroege heelal,’ vertelt de Leidse hoogleraar Joop Schaye, die het wetenschappelijk programma van EAS 2020 leidt.

‘Sterrewacht Leiden is van wereldniveau’

Leiden had goede kaarten om het congres binnen te halen, vertelt Huub Röttgering, wetenschappelijk directeur van de Sterrewacht Leiden en lokale organisator van EAS 2020. ‘De Sterrewacht Leiden beoefent astronomisch onderzoek van wereldformaat. Daarnaast is er een uitstekend ecosysteem op het gebied van sterrenkunde en ruimtevaart in de provincie Zuid-Holland, met bijvoorbeeld ESTEC en de aanstaande komst van SRON.’

Ook Koninklijke Nederlandse Astronomenclub conferentie in Leiden

Deze unieke samenkomst van astronomen uit Europa en de rest van de wereld maakt dat Leiden van 29 juni tot en met 3 juli het bruisende middelpunt is van de laatste inzichten en ontwikkelingen in het astronomisch onderzoek. Om die reden vindt de jaarlijkse conferentie van Nederlandse astronomen, de Koninklijke Nederlandse Astronomenclub (KNA, voorheen NAC) tegelijkertijd plaats als onderdeel van de EAS 2020 Leiden conferentie. ‘De Nederlandse sterrenkunde is groot geworden door samenwerking en die samenwerking gaan we tijdens deze conferentie nog eens extra versterken, zegt de Leidse hoogleraar Simon Portegies Zwart, voorzitter van de conferentie NAC 2020.

Sociale activiteiten

De conferentie vindt plaats in het Holiday Inn Hotel en het bijbehorend congrescentrum ECC Leiden, dat vlak naast het Bio Science Park ligt. Röttgering blikt vooruit: ‘Er zullen veel nevenactiviteiten in deze drukbezochte week worden georganiseerd in samenwerking met onze partners in de regio – van excursies naar ESTEC en een speciale Sterrenkunde-middag voor schoolkinderen tot een After Academia Career Event.’

EAS 2020 in Leiden biedt een breed scala aan sessies, symposia en workshops over de laatste ontdekkingen en uitzonderlijke resultaten op het gebied van astronomie, astrofysica en ruimtevaartwetenschap. Het programma wordt aangevuld met plenaire lezingen en erelezingen door vooraanstaande sprekers. Tijdens deze week worden verschillende prestigieuze prijzen uitgereikt. EAS is het  forum waar de grote Europese projecten kleinere gemeenschappen ontmoeten om informatie uit te wisselen, synergie en complementariteit te creëren en de samenwerking in Europa en daarbuiten te vergroten.

Net als bij voorgaande edities van de EAS-conferentie zal er een persdienst worden opgezet. Journalisten en PIO’s kunnen zich aanmelden voor een persaccreditatie via ewass-press@kuoni-congress.info. In het congrescentrum is een werkruimte beschikbaar voor journalisten.