Universiteit organiseert computerles voor vluchtelingen

Computervaardigheden zijn onontbeerlijk als je goed wil meedraaien in de Nederlandse samenleving. De Universiteit Leiden en Stichting Bestaanskracht organiseerden daarom computerlessen voor vluchtelingen die wel wat extra digitale hulp konden gebruiken.

De Universiteit Leiden en Stichting Bestaanskracht organiseerden de lessen in het kader van de 444-Wijkuniversiteit. In de computerlessen kregen zes groepen van vijf vluchtelingen de gelegenheid om op een efficiënte en laagdrempelige manier de basisvaardigheden onder de knie te krijgen. De Leidse student Liam Zwitser gaf de lessen.

De statushouders leerden in het eerste uur vooral de basis van computergebruik: een wachtwoord instellen, het startmenu uitproberen en mappen maken. In het tweede uur werd aandacht besteed aan Microsoft Office. Zo hebben de cursisten een verhaal getypt in Microsoft Word en een PowerPoint-presentatie gemaakt. In het laatste uur is het gebruik van Google en e-mail aan bod gekomen.

Angesom

De cursus slaat aan, blijkt uit een gesprek met Angesom, een 23-jarige Eritrese jongen die drie jaar geleden naar Nederland kwam. Hij volgt een opleiding tot timmerman, maar ziet dat zijn klasgenoten al veel vaardiger zijn met de computer dan hij. Angesom is uitermate tevreden over de les. ‘Ik ben dankbaar dat ik die les heb mogen volgen,’ zegt hij in het Nederlands. ‘Ik ga nu met meer zelfvertrouwen naar school.’ Angesom hoopt later timmerman te worden en volgt daar momenteel een opleiding voor.

Binnenkort vindt opnieuw een 444-Wijkuniversiteit plaats, ditmaal een interculturele quiz voor mensen met een niet-Westerse achtergrond die de universiteit samen met Libertas Leiden organiseert.

Mail de redactie