Plastic Spotter: onderzoek het plastic in Leidse grachten

Help mee het plastic in Leidse grachten te spotten en op te ruimen! De Universiteit Leiden roept alle Leidenaren op om samen met wetenschappers plastic in de grachten te onderzoeken, in het project Plastic Spotter. Wil je graag schonere grachten? Doneer dan ook voor de realisatie van een kanovloot om het plastic mee op te ruimen.

Actie op de Leidse markt

Een lange sliert van plastic afval visten Yvonne van Delft, wethouder van de gemeente Leiden en Martijn Ridderbos, vice-voorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Leiden, op 27 november uit de Nieuwe Rijn in het centrum van Leiden. Daarmee gaven zij het startschot voor Plastic Spotter, een project waar inwoners van Leiden en wetenschappers samen werken om het plastic afval in de Leidse grachten in kaart te brengen. De vele bekertjes, flesjes, chipszakjes en tasjes die uit het water werden gevist, maakten het plasticprobleem direct zichtbaar, zo zag ook wethouder Van Delft.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Plastic soep begint al in de gracht

De vrijwilligers van Plastic Spotter zien dat de Leidse grachten vol liggen met plastic. De plastic soep in de zeeën, begint dus ook hier in de stad. Plastic belandt in Leiden in de grachten – Leiden heeft 28 km aan grachten - en vindt z’n weg naar zee. Wat vinden de Leidenaren daarvan? We vroegen het aan enkele voorbijgangers.

Samen onderzoeken

Hoeveel plastic drijft er in de grachten en in ander water, en waar drijft het precies? Inwoners en wetenschappers kunnen dit nu samen onderzoeken. Met de gratis app CrowdWater leg je snel en makkelijk vast hoeveel plastic er in het water zit in jouw buurt. Je maakt een foto en geeft aan of en hoeveel plastic je ziet, of dat de gracht juist schoon is. Al die gegevens samen gebruiken we voor wetenschappelijk onderzoek naar het transport van plastic in onze waterwegen.

Kano's om plastic te vissen

De plastic spotters willen niet alleen toekijken hoe het plastic naar zee stroomt, maar de rommel ook opruimen. Daarvoor zijn kano’s nodig, waarmee vrijwilligers het Leidse water op kunnen om de grachten weer schoon te maken. Steun de opruimacties met een bijdrage. Samen maken we ons water plasticvrij!

Spot en steun

Auke-Florian Hiemstra, die bij het Centrum voor Milieuwetenschappen onderzoek doet naar plastic in meerkoetnesten, is een van de trekkers van de actie. Hij roept iedereen op om mee te doen en bij te dragen: 'We leren steeds meer over de effecten van plastic op de natuur, en dit probleem bij de bron aanpakken scheelt verderop in de keten heel veel ellende. Hoeveel plastic drijft er hier in Leiden, waar komt dat vandaan en hoe vindt het zijn weg naar zee? Als Plastic Spotters gaan we dat samen met heel Leiden nu voor het eerst duidelijk in kaart brengen. En dat niet alleen, voordat het de zee bereikt willen we zoveel mogelijk plastic uit de gracht vissen. Met jullie bijdrage kunnen we de kanovloot te water laten!'

Wethouder Yvonne van Delft en vicevoorzitter Martijn Ridderbos visten samen met marktkooplui, winkelend publiek en studenten een sliert plastic afval uit de Nieuwe Rijn, en lanceerden daarmee het Plastic Spotter-project. Foto: Eelkje Colmjon

Onderzoek met inwoners van de stad

De Universiteit Leiden bestaat 444 jaar en een van de manieren waarop we dat vieren, is het starten van nieuwe citizen science-projecten. Projectleider Liselotte Rambonnet vertelt wat citizen science precies is.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Bekijk meer foto's van de actie

Foto's: Eelkje Colmjon
Video's: Sean van der Steen