Historicus Jeroen Duindam ontvangt Oostenrijks erekruis voor wetenschap en kunst eerste klasse

Hoogleraar Geschiedenis aan de faculteit Geesteswetenschappen Jeroen Duindam heeft op 14 juni een uitzonderlijk hoge onderscheiding ontvangen voor zijn verdiensten op het gebied van de Oostenrijkse geschiedenis.

Duindam ontving het Oostenrijks erekruis voor wetenschap en kunst eerste klasse uit handen van de ambassadeur van Oostenrijk, dr. Heidemaria Gürer. De uitreiking vond plaats op vrijdag 14 juni 2019 in de Faculty Club, waar de ambassadeur zojuist de vergadering van de Stichting Oostenrijkse Studiën had bijgewoond.

Jeroen Duindam

Op een na hoogste onderscheiding

De voordracht van Duindam komt uit kringen rond de Stichting Oostenrijke Studiën. Als zeer betrokken bestuurslid wordt Duindam met name geëerd voor zijn rol binnen de Faculteit Geesteswetenschappen, waar hij zeven jaar lang, van 2010 tot de komst van bijzonder hoogleraar Monica Baár in 2017, bestuurder is geweest van de leerstoel Midden Europese Studies met bijzondere aandacht voor Oostenrijk. ‘In die rol heeft hij bovendien vele gastdocenten uiterst gastvrij onthaald’, aldus de heer Weiland, 31 jaar geleden de oprichter van de stichting.

Hugo Weiland, sinds vorig jaar erevoorzitter, voorzitter Dr. Steven Engelsman en secretaris van de stichting Dr. Patrick Dassen kregen veel bijval uit Oostenrijk voor Duindams nominatie, gelet op de zeer hoge onderscheiding die hem te beurt is gevallen; dit erekruis eerste klasse is maar liefst de op één na hoogste onderscheiding in Oostenrijkse wetenschapskringen.

Vergelijkende geschiedenis

‘Laudatorin’ Professor Marija Wakounig, hoogleraar Oosteuropese geschiedenis aan de Universiteit van Wenen, die voor de gelegenheid naar Leiden was overgekomen, trekt al geruime tijd met Duindam op. In vogelvlucht schetste zij ruim dertig jaar aan carrière en internationale publicaties. Behalve over zijn veelzijdigheid, perfecte beheersing van het Oostenrijks-Duits en gedrevenheid voor onderzoek en onderwijs was Professor Wakounig vol lof over Jeroens betrouwbaarheid en tomeloze, vaak belangeloze internationale inzet, van gastcolleges in Oostenrijk tot grote bijdragen aan de jaarlijkse conventies van de acht Oostenrijk-centra die er wereldwijd zijn.

Duindams werk, vertelde Wakounig, begon met een vergelijking van het keizerlijke hof in Wenen met het koninklijke hof in Versailles, maar verbreedde daarna tot een wereldgeschiedenis van dynastieke macht. Zo verscheen in 2016 van zijn hand bij Cambridge University Press Dynasties. A Global History of Power. Binnenkort publiceert Oxford University Press Duindams Dynasty. A Very short Introduction, een kort essay over dynastie en macht van het oude Egypte tot de eenentwintigste eeuw.

Duindam, vorig jaar nog finalist voor de onderwijsprijs van de Faculteit Geesteswetenschappen, was zichtbaar trots. In zijn dankwoord verbond hij de onderscheiding met zijn onderzoek: ‘Jarenlang heb ik als onderzoeker de verdeling van eretekens in monarchieën van de buitenkant bekeken, nu val ik tot mijn verbazing zelf in de prijzen!’

Jeroen Duindam is als Hoogleraar Geschiedenis verbonden aan de Faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit Leiden.

Auf Deutsch

Am 14. Juni erhielt Prof. dr. Jeroen Duindam eine sehr hohe österreichische Auszeichnung für den Einsatz um die österreichische Geschichte. Er erhielt das Österreichische Ehrenkreuz für Wissenschaft und Kunst 1. Klasse von der Botschafterin der Republik Österreich, Dr. Heidemaria Gürer.
Die Preisverleihung fand in der Faculty Club der Universität Leiden statt, im Kreis von Verwandten, Freund/innen und Kolleg/innen der Fakultät Geisteswissenschaften und der Stichting Oostenrijkse Studiën.

Die Laudatio für Jeroen Duindam von Prof.dr. Marija Wakounig finden Sie hier.