The sky is not the limit: educatief ruimtevaartproject van Universiteit Leiden bereikt 230.000 mensen

In drie jaar tijd liet wetenschapseducatieproject Space Awareness 230.000 mensen in 68 landen kennismaken met alle spannende en uitdagende kanten van ruimtewetenschap en -technologie. De Leidse Sterrewacht coördineerde het project, dat eind maart afliep. Het project is nu geëvolueerd.

Space Awareness wakkerde de interesse van jongeren aan voor wetenschap, technologie en carrièremogelijkheden in de ruimtevaartindustrie. Het project creëerde en implementeerde 160 activiteiten, zoals lokale lerarenopleidingen, Massive Online Open Courses (MOOC's), een internationale conferentie over ruimtevaartonderwijs en 2 zomercursussen. Partners uit 23 landen in Europa en Afrika namen deel aan het project.

Leermiddelen en lerarenopleidingen

In totaal heeft het Space Awareness team 305 hoogwaardige educatieve middelen ontwikkeld en gedistribueerd. Een paar voorbeelden:

The Climate Box: een betaalbare, hands-on educatieve toolkit die kinderen leert over ons klimaat, klimaatverandering en de bewoonbaarheid van andere planeten.

De reis van ideeën: een toolkit die de geschiedenis en prestaties van de islamitische wetenschap en technologie belicht. De innovatieve tool vertelt het verhaal van een gemeenschappelijke geschiedenis op basis van tolerantie en respect voor andere culturen.  Ook biedt het praktische leermiddelen om tieners vertrouwd te maken met de belangrijke bijdragen die wetenschappers uit Noord-Afrika en het Midden-Oosten hebben geleverd aan de wetenschap en cultuur. De reis van ideeën is dan ook een belangrijk hulpmiddel bij het verwezenlijken van één van de doelstellingen van het project: het stimuleren van Europees en mondiaal burgerschap.

Vier Massive Online Open Courses (MOOC's) om leraren te trainen. Het team leverde MOOC's aan meer dan 2.400 docenten uit 68 landen. Allen hebben deelgenomen aan ten minste één van deze cursussen.

• In 2016 organiseerde Space Awareness een 5-daagse International Space Education-conferentie, in samenwerking met het European Space Agency en het Galileo Teacher Training Programme. Dit evenement bracht ongeveer 100 professionele opleiders bijeen, waarbij ze werden betrokken door middel van presentaties en workshops.

Een Space Career-boekje met informatie over carrières in de ruimtevaart en relevante werkgevers. Volgens de onafhankelijke beoordelaar, benoemd door de Europese Unie, biedt het loopbaanboekje ‘een goede weergave van rolmodellen voor jongeren die geïnteresseerd zijn in de ruimtevaartindustrie’.

Impact op lange termijn

Om de impact op lange termijn te verzekeren, zijn de ontwikkelde middelen in verschillende talen vertaald om ze wereldwijd in de klas toegankelijk te maken. De onafhankelijke beoordelaar van de Commissie verklaarde: ‘Het project heeft uitzonderlijke resultaten opgeleverd met aanzienlijke directe of potentiële impact.’ In haar rapport benadrukte ze dat de toegevoegde waarde van het platform is dat het educatieve middelen biedt aan opvoeders. '[...] Dit heeft geresulteerd in het creëren van een' best in class'-portaal met hoogwaardige en toegankelijke, aantrekkelijke peer-reviewed middelen die zijn ontworpen met de klasleraar in gedachten. '

Space Awareness heeft aangetoond dat de ruimte een buitengewoon effectief instrument is voor het motiveren en opleiden van kinderen en tieners, het bevorderen van fundamentele waarden van tolerantie en het betrekken van het publiek bij wetenschap, technologie en innovatie. Dergelijke publieke betrokkenheid helpt ook om het publiek te informeren over het feit dat steun voor wetenschappelijk onderzoek en technologische innovatie belangrijk is voor de toekomst van onze samenleving.

De European Commissie schreef ook een artikel over Space Awareness. U vindt het hier: European youth encouraged to reach for the stars.

Space Awareness Partners

Funded by European Union's Horizon 2020, Space Awareness was a partnership between:

Ciência Viva, Portugal; Ellinogermaniki Agogi, Greece; Ecsite, Belgium; European Schoolnet, Belgium; Haus der Astronomie, Germany; National Research Foundation, South Africa; Leiden University, the Netherlands; Nuclio, Portugal; The Open University, United Kingdom and University College London, United Kingdom.

More information

For more information, please visit the Space Awareness website: www.space-awareness.org