Leidse ontdekking leidt tot nieuwe anti-rimpelcrème en kippenvoer

Wat hebben een nieuw ingrediënt in anti-rimpelcrème en een nieuw soort kippenvoer met elkaar gemeen? Ze zijn beiden geproduceerd met behulp van een nieuw oplosmiddel dat Leidse biologen in 2011 hebben ontwikkeld. Het medium is vast noch vloeibaar en de industrie begint hier nu de vele mogelijkheden van te zien.

Vast noch vloeibaar

Lang werd gedacht dat alle biochemische processen in cellen plaatsvinden in water óf in lipiden, vetachtige stoffen. Het gekke is echter dat veel van de stoffen in die cellen  in beide media niet oplosbaar zijn. Daarom stelden Hae Choi en Robert Verpoorte van het Instituut Biologie Leiden voor dat er mogelijk een derde medium bestaat in cellen. Dit zou bestaan uit vaste stoffen, die in bepaalde verhoudingen vloeibaar kunnen worden. Choi en Verpoorte noemden deze stoffen natuurlijke diep- eutectische oplosmiddelen, in het Engels afgekort tot NADES. In 2011 introduceerden ze dit concept in een publicatie.

Octrooi

Maar voordat zij hun NADES-ontdekking publiceerden, dienden Choi en Verpoorte een octrooiaanvraag in. Deze is inmiddels in verschillende landen toegekend. Het octrooi heeft betrekking op NADES als extractiemedium voor industriële toepassingen in biowetenschappen zoals landbouw, cosmetica en farmacie.

Interesse

Steeds meer cosmeticabedrijven tonen zich geïnteresseerd in het gebruik van NADES; Choi en Verpoorte hebben inmiddels verschillende verzoeken om samenwerking binnengekregen. De bedrijven zien NADES  als een geschikte technologie om nieuwe ingrediënten uit de natuur toe te voegen aan hun producten.  Met het nieuwe oplosmiddel kunnen ze namelijk stoffen die normaal gesproken niet oplosbaar zijn, toch in hun product verwerken.

Samenwerking en nieuwe producten

De wetenschappers geloven dat hun ontdekking te vertalen is naar een breed spectrum van toepassingen waarvan de maatschappij kan profiteren. Zij zijn nu bezig samen met bedrijven dergelijke toepassingen te realiseren. Twee samenwerkingen hebben geleid tot de lancering van nieuwe producten.

Voor het eerste werkten Verpoorte en Choi samen met het Franse bedrijf Gattefossé, waarmee ze al een langlopende samenwerking hadden. Gattefossé heeft een licentie op de NADES-patenten verworven. Op de cosmeticabeurs in-cosmetics in april in Amsterdam introduceerde het bedrijf een nieuw ingrediënt voor cosmetica gebaseerd op NADES: Gatuline® Link n Lift, een anti-verouderingsproduct.

Een andere toepassing van de NADES-technologie is het resultaat van een samenwerking met het in Nederland gevestigde Pas Reform en In Ovospin-off van de Universiteit Leiden. Tijdens veehouderijbeurs VIV Europe 2018 in juni introduceerde het bedrijf een nieuw soort kippenvoer gebaseerd op NADES: SmartStart ™.

Van lab naar industrie

‘De ontdekking van NADES is nu gevorderd van het lab naar de industrie en begint zijn vruchten af te werpen voor de samenleving. Vanuit ons perspectief leert het ons dat er nog steeds veel is dat we kunnen leren en benutten van de natuur’, aldus Choi en Verpoorte.