Vaders kijken door de ogen van dochters naar wetenschap

Op Vaderdag geven de Athena’s Angels een korte film cadeau aan de Nederlandse universiteiten. Vijf topmannen in de wetenschap, onder wie rector magnificus Carel Stolker, kijken naar hun wetenschappelijk bedrijf door de ogen van hun dochters. Hoe voelen zij zich thuis in de academie?

De film Door de ogen van mijn dochter is een initiatief van Athena’s Angels, vier vrouwelijke hoogleraren die opkomen voor de belangen van vrouwen in de wetenschap.

Vrouwen in de wetenschap

'De positie van vrouwen in de wetenschap is nog steeds reden tot zorg', aldus de Angels. 'De vele vaders die aan universiteiten werken kunnen daar iets aan doen, voor hun dochters of vrouwelijke promovendi en postdocs. Uit onderzoek blijkt dat vaders grote invloed hebben op de beroepskeuze en carrières van hun dochters. En waar over mannen vaak negatieve stereotypen bestaan, zijn de beelden over vaders overwegend positief.'

De Angels hebben sterke Leidse roots: Ineke Sluiter, Judi Mesman en Eveline Crone zijn alle drie hoogleraar aan de Universiteit Leiden. Naomi Ellemers, de vierde Angel, was hoogleraar Sociale en Organisatiepsychologie in Leiden. Inmiddels zet zij haar wetenschappelijk werk voort aan de Universiteit Utrecht.

Bekijk de film

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of