Ewine van Dishoeck in Board of Trustees Institute for Advanced Study

Het Institute for Advanced Study heeft astronoom en chemicus Ewine van Dishoeck benoemd tot lid van de Board of Trustees, met ingang van 5 mei 2018.

Van Dishoeck is hoogleraar Moleculaire astrofysica aan de Universiteit Leiden, extern wetenschappelijk lid van het Max Planck Institute for Extraterrestrial Physics, wetenschappelijk directeur van de Nederlandse Onderzoeksschool voor Sterrenkunde NOVA en voorzitter van de Internationale Astronomische Unie.

Van Dishoeck werd genomineerd door de School of Natural Sciences van het instituut. Zij volgt Jeffrey A. Harvey op, hoogleraar aan de Universiteit van Chicago, die trustee was sinds 2013.

Astrochemisch pionier

Van Dishoeck is een vooraanstaand astrochemicus en was pionier in het gebruik van moleculen om ster- en planeetvorming te bestuderen en het universum op atomair niveau te begrijpen. Haar onderzoek heeft geleid tot belangrijke ontdekkingen over hoe interstellaire moleculen zich vormen, veranderen en onderdeel worden van planetaire systemen. Ze ontwikkelde moleculaire gereedschappen die wetenschappers op het gebied van moleculaire astrofysica tegenwoordig op grote schaal gebruiken. Ook was ze was betrokken bij de ontwikkeling van instrumenten als het Herschel Space Observatory en de Atacama Large Millimeter Array in Chili.

Van Dishoeck studeerde scheikunde en wiskunde aan de Universiteit Leiden en promoveerde aldaar cum laude in 1984. Tussen 1984 en 1988 deed ze als bezoeker onderzoek aan de School of Natural Sciences van het Institute for Advanced Study. Ze gaf les aan Princeton University en het California Institute of Technology, tot ze in 1990 terugkeerde naar de Universiteit Leiden. Daar  werd ze in 2012 Faculteitshoogleraar; een bijzondere positie waarin ze tevens fungeert als woordvoerder van de wetenschap.

Eerdere onderscheidingen

Van Dishoeck is onder andere onderscheiden met de Maria Goeppert Mayer Award van de American Physical Society, de Bourke Award van de U.K. Royal Society of Chemistry, de Spinozapremie van NWO, de Albert Einstein World Award of Science van de World Cultural Council en de James Craig Watson-medaille van de National Academy of Sciences. Ze is buitenlands lid van de Amerikaanse National Academy of Sciences, erelid van de American Academy of Arts & Sciences, en lid van zowel de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen als de Duitse nationale academie van wetenschappen Leopoldina.

bron: IAS