Ben Van Rompuy in diverse media over overwinning in EU antitrust-zaak tegen internationale schaatsbond

Op 8 december 2017 heeft de Europese Commissie geoordeeld dat de toelatingsregels van de Internationale Schaatsunie (ISU), die schaatsers met zware sancties bedreigen wanneer ze deelnemen aan evenementen van andere organisatoren, in strijd zijn met de Europese mededingingsregels.

De finale beslissing van de Europese Commissie volgt op een twee jaar durend onderzoek dat de Commissie startte op basis van een klacht van twee Nederlandse profschaatsers, Mark Tuitert en Niels Kerstholt. De ISU moet deze regels nu veranderen.

Ben Van Rompuy, universitair docent mededingingsrecht, adviseerde en vertegenwoordigde Mark Tuitert en Niels Kerstholt in deze zaak.

Hij gaf commentaar op de beslissing van de Europese Commissie aan o.a. Financial Times, Politico, persagentschap Reuters en De Volkskrant.

Voor meer achtergrond over de zaak, zie het artikel “What can EU competition law do for speed skaters?” op de Leiden Law Blog.