Leidse wetenschappers in College voor de rechten van de mens

De Leidse wetenschappers Quirine Eijkman en Jan-Peter Loof zijn benoemd tot ondervoorzitters van het College voor de rechten van de mens.

In hun nieuwe functie zullen Eijkman en Loof de mensenrechten in Nederland ‘beschermen, bewaken, belichten en bevorderen’ door mogelijke mensenrechtenschendingen te onderzoeken. Ook geeft het College voorlichting en advies over gelijke behandeling.

Quirine Eijkman

Eijkman wordt benoemd als nieuw lid en als ondervoorzitter Onderzoek & Advies bij het College. Zij is op dit moment senior-onderzoeker en docent Veiligheid & Rechtsstaat aan de Universiteit Leiden, en daarnaast lector Toegang tot het Recht bij de Hogeschool Utrecht.

Jan-Peter Loof

Loof wordt ondervoorzitter Frontoffice & Oordelen bij het College. Hij is al College-lid en is sinds 1 mei 2015 werkzaam als waarnemend ondervoorzitter Onderzoek & Advies. Hij is docent Staats- en Bestuursrecht aan de Universiteit Leiden.

Minister Stef Blok

Eijkman en Loof zijn voorgedragen door de ministerraad, op voorstel van minister Stef Blok van Veiligheid en Justitie. De twee ondervoorzitters werken samen met voorzitter Adriana van Dooijeweert en maximaal negen leden. Daarnaast kunnen nog plaatsvervangende leden worden benoemd.