Biologiestudente Gayathri Jaikumar wint prijs in Change Maker Challenge

Gayatrhi Jaikumar krijgt geld van de Dopperstichting voor haar onderzoek naar de gevolgen van de opname van piepkleine plastic door watervlooien. Die staan aan het begin van de voedselketen. Jaikumar doet het onderzoek in haar master Biology.

Dopper Stichting

Jaikumar heeft het geld gewonnen door deel te nemen aan aan de Change Maker Challenge van de Doperstichting. Deze strijdt wereldwijd tégen single-use plastic, en vóór schoon drinkwater, onder meer door kennis over deze onderwerpen te vergaren.

Steeds meer producten met plastics

Mosselen, honing, melk: in steeds meer producten worden micro- en nanoplastics aangetroffen. Jaikumar heeft, net als twee andere studenten, het geld gewonnen door deel te nemen aan aan de Change Maker Challenge van de Doperstichting. Deze strijdt wereldwijd tégen single-use plastic, en vóór schoon drinkwater, onder meer door kennis over deze onderwerpen te vergaren.

Twee typen microplastics

Gayathri Jaikumar

Jaikumar wil onderzoeken hoe deze piepkleine plastic deeltjes worden doorgegeven in het maritieme ecosysteem. Daarvoor begint ze bij de basis: watervlooien. Met haar onderzoek wil ze een kenniskloof dichten die nu bestaat in de studie van micro- en nanoplastics. Want wat de invloed is van deze kleine deeltjes is op de micro-organismen aan de basis van onze voedselketen, is nog nauwelijks duidelijk. Door te onderzoeken wat het effect van de plastic deeltjes is op de opname, gezondheid en reproductie van watervlooien, kan Jaikumar hier een beeld van schetsen. In een laboratorium onderzoekt ze de effecten van blootstelling van watervlooien aan twee typen microplastics: primaire microplastics – dit zijn opzettelijk geproduceerde deeltjes die voorkomen in cosmetica – en secundaire microplastics, dat zijn de kleine deeltjes waarin plastic afbreekt.

Uitbreiden studie naar libellelarven

Met het onderzoeksgeld van de Changemaker Challenge wil Jaikumar haar studie verder uitbreiden met onderzoek naar de larven van een libelle, die watervlooien op ‘t menu hebben staan. Door te bekijken wat er met deze larven gebeurt na het eten van aan microplastics blootgestelde watervlooien kan Jaikumar zien of microplastics kunnen worden doorgegeven van het ene organisme op de ander.

Bron: website van de Dopper Foundation

Foto boven aan de pagina: still uit de YouTube-video 'Daphnia magna (watervlo) in nanotank/aquarium'