Volkskrant-IISG Scriptieprijs voor Marlisa den Hartog

Op 7 december won Marlisa den Hartog de Volkskrant-IISG Scriptieprijs voor Geschiedenis. De titel van haar bekroonde werkstuk luidt ‘The Pleasure that is Taken in Bed: Perceptions of Sexual Desire and Sexual Identity in Italy, 1450-1500’. De scriptie van de laureate werd uit 37 inzendingen gekozen.

Marlisa schreef haar scriptie bij Prof. P. Hoppenbrouwers ter afronding van de Research Master Geschiedenis aan de Universiteit Leiden. Haar onderzoek richtte zich op de seksuele normen en waarden in Italië in de 15e eeuw. In een interview met de Volkskrant vertelt Marlisa hoe zij vele medische, theologische, filosofische en literaire teksten uit deze tijd heeft onderzocht om te ontdekken hoe mensen destijds dachten over seksualiteit.

Marlisa’s scriptie was dit jaar ook genomineerd voor de Fruinprijs. De jury schreef het volgende over haar werk:

‘The Pleasure that is Taken in Bed: Perceptions of Sexual Desire and Sexual Identity in Italy, 1450-1500’, was net zo vermakelijk om te lezen als het klinkt. Door middel van grondige bronanalyses van vijf verschillende middeleeuwse ‘discourses’ (verkregen uit medische en wetenschappelijke teksten, christelijke traktaten, brieven en autobiografische documenten, en poëzie/literatuur), onderzocht Marlisa de percepties van seksueel verlangen en seksuele identiteit in Italië in de late middeleeuwen. Ze beargumenteert dat ook in laat middeleeuws Italië het idee van een psychologische ‘seksuele identiteit’ bestond: dat is dus niet alleen iets van de moderne tijd zoals Foucault ooit beweerde. Daarnaast laat ze zien dat er verschillende theorieën over de oorsprong van seksueel verlangen in laat middeleeuws Italië naast elkaar bestonden – van een puur fysiologisch proces tot duivelse verleiding.’

Per 1 januari 2017 zal Marlisa den Hartog als AIO werkzaam zijn bij de sectie middeleeuwse geschiedenis van het Instituut voor Geschiedenis van de Universiteit Leiden.