Vier ERC-grants voor Leidse wetenschappers

Vier Leidse wetenschappers hebben een consolidator grant gekregen van maximaal 2 miljoen euro van de European Research Council (ERC). Ze doen onderzoek naar uiteenlopende onderwerpen, waaronder genderstereotypering bij exacte vakken en het maken van suikermoleculen.

Judi Mesman: sekseongelijkheid in het onderwijs

In Europa – en vooral in Nederland – zijn vrouwen sterk ondervertegenwoordigd in technische en exacte studies en beroepen. Aangezien er nauwelijks sekseverschillen zijn in prestaties in exacte vakken, gaat veel vrouwelijk talent voor deze sector verloren. In dit onderzoek ontwikkelt Mesman, hoogleraar 'Diversiteit in opvoeding en ontwikkeling', een videofeedbackinterventie die gericht is op het verminderen van sekseongelijkheid in de manier waarop leerlingen worden onderwezen en gestimuleerd.

Jeroen Codée: suikermoleculen maken

Codée is synthetisch organisch chemicus bij het Leiden Institute of Chemistry (LIC). Hij onderzoekt het maken van suikermoleculen voor chemisch biologisch en immunologisch onderzoek. Het lukt wetenschappers al wel om deze moleculen te maken, maar hoe dit proces precies verloopt is nog een groot vraagteken. Codée hoopt de komende jaren meer licht te werpen op het syntheseproces, om zo sneller en beter bijvoorbeeld synthetische antigenen voor vaccins te maken of moleculen die gebruikt kunnen worden voor het onderzoeken van enzymen die betrokken zijn bij biomassaconversie.

Leendert Trouw: gerichtere aanpak van reuma

Immunoloog Trouw (LUMC) onderzoekt hoe het komt dat het afweersysteem van reumapatiënten zich tegen het eigen lichaam keert. Hopelijk levert dat onderzoek nieuwe manieren op om reuma gerichter aan te pakken. Die subsidie gebruikt hij bovendien om te kijken of hij de afweer tegen kanker en infectieziekten juist krachtiger kan maken.

Susana Chuva de Sousa Lopes: kunstmatige eierstok

Vrouwen die als kind kanker hebben overleefd, zijn vaak onvruchtbaar doordat de chemotherapie hun eicellen heeft beschadigd. Universitair hoofddocent Chuva de Sousa Lopes (LUMC) wil menselijke eicellen laten rijpen in een kunstmatige eierstok buiten het lichaam. Als dit lukt zouden onvruchtbare meisjes toch met hun eigen eicellen kinderen kunnen krijgen.