Leidse onderzoekers winnen publieksprijs Slimste Project van Nederland

Een onderzoeksproject van hoogleraar Ontwikkelingspsychologie Carolien Rieffe en onderzoekers van het Leiden Institute of Advanced Computer Science is door het publiek uitgeroepen tot Slimste Project van Nederland 2016.

Rieffe en collega’s wonnen de publieksprijs voor hun onderzoek naar het speelgedrag van kleuters. Daarbij maakten ze gebruik van een innovatieve techniek: ze bevestigden sensoren op de kleding van de kinderen om hun interacties op het schoolplein te kunnen volgen. Op die manier kwamen ze tot nieuwe conclusies over speelgedrag en over het belang van fysiek spel voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.

Samenwerking

In het project werkten ontwikkelingspsychologen Carolien Rieffe (Psychologie) en Guida Veiga (Universiteit van Évora, Portugal) samen met informatica-onderzoekers Joost Kok, Arno Knobbe en Ricardo Cachucho. De Leidse onderzoekers zijn ook verbonden aan het Leiden Centre of Data Science, een netwerk van onderzoekers die gebruik maken van innovatieve methodes voor het omgaan met data.

Speelpleinen beter inrichten

Rieffe benadrukt het belang van de multidisciplinaire aanpak in het project: ‘Met behulp van de sensoren kunnen we niet alleen speelgedrag van het ‘gewone’ kind onderzoeken, maar ook zien of bijvoorbeeld kinderen met autisme, of dove kinderen met een cochleair implantaat nu ook echt goed meekomen op het speelplein met hun leeftijdsgenootjes. Bovendien kunnen we op deze manier onderzoeken hoe we speelpleinen beter kunnen inrichten.’

Smart Data City

De verkiezing, die onderdeel was van de verkiezing voor Slimste Binnenstad, werd georganiseerd door netwerkorganisatie Smart Data City. Het publiek koos het project van de Leidse onderzoekers uit 36 projecten die nieuwe technologieën inzetten om het leven in de stad te verbeteren. Het project ‘Smart Emission’ van de Gemeente Nijmegen won de juryprijs.

BOLD Cities

Het onderzoek van Rieffe en collega's werd bij Smart Data City onder de aandacht gebracht door het Leiden-Delft-Erasmus Centre for BOLD Cities, dat data-onderzoek toepast op stedelijke problematiek. Dit resulteerde al eerder in deelname aan de RTL 7-serie Smart City, die in het voorjaar van 2016 werd uitgezonden. Bekijk hier een fragment van de uitzending:

(JvdB)