Vier 3 October met Universiteit Leiden

De Universiteit Leiden viert dit jaar opnieuw het Leidens Ontzet samen met de stad! In de 3 October University vertellen drie wetenschappers alles over hun laatste ontdekkingen.

Het Leidens Ontzet is bekend om hutspot, haring en kermis, maar er is ook intellectueel wat te halen. De Universiteit Leiden organiseert die dag de 3 October University, van 12:00 tot 15:00 uur in het Van der Werfpark.

Leven op andere planeten

Hoogleraar sterrenkunde Ignas Snellen vertelt over het onderzoek naar leven op planeten rond andere zonnen dan de onze. ‘We zijn niet ver verwijderd van het vinden van andere aardes’, zegt hij. ‘Het kan niet anders of er zijn andere planeten die ongeveer dezelfde grootte en klimaat hebben als die van ons.’

De macht van burgemeersters

Benieuwd  hoe de Leidse burgemeester voor een veilige stad zorgt? Daarover vertelt bestuurskundige Ruth Prins. Het bewaken van de openbare orde en veiligheid is de laatste tijd door steeds complexere bedreigingen echter niet makkelijker geworden. Burgemeesters hebben meer bevoegdheden gekregen. Prins onderzoekt of ze daardoor niet te machtig zijn geworden.

Wie is de supertaster?

Afsluiter van de middag is Karin van der Tuin, arts-onderzoeker bij het LUMC. Zij vertelt welke eigenschappen allemaal in je DNA vastgelegd zijn. Wie in het publiek proeft bijna geen bittere smaken, wie is een supertaster? Erfelijke informatie komt steeds sneller en goedkoper beschikbaar. Van der Tuin discussieert met haar publiek over de wenselijkheid daarvan. Wie wil nu echt in de toekomst van de eigen gezondheid kijken?

Universiteitsgebouwen gesloten

Op 3 oktober zijn de Leidse universiteitsgebouwen gesloten in verband met de feestelijkheden. De gebouwen op onze Haagse campus zijn wel geopend, maar er worden geen colleges gegeven.