Monique Shaw is een mensenfotograaf

Monique Shaw, een van de huisfotografen van de Universiteit Leiden, heeft een tentoonstelling in de Stadsgehoorzaal, en een fotoboek gepresenteerd. Dit ter afsluiting van haar jaar als officiële, Leidse stadsfotograaf. Ze richtte haar camera ook op de universiteit.

Opening academisch jaar en dies

De stadsfotograaf van Leiden maakt wekelijks een foto die groot, over twee pagina’s, wordt afgedrukt in het Leidsch Dagblad. In totaal 52 stuks dus. Een prachtige kans om je als fotograaf te profileren. Shaw wordt door de Universiteit Leiden al een aantal jaren vaak ingeroepen. Ze fotografeert niet alleen kleinere evenementen maar is ook het universitaire camera-oog bij de grote plechtigheden zoals  de opening van het academisch jaar en de dies op 8 februari.

Wisseling van de wacht: de aankomende (l) en de scheidende pedel

Trots op Shaw

De Leidse universiteit is er trots op dat Shaws kwaliteit opviel en dat zij afgelopen jaar de taak van stadsfotograaf kreeg toebedeeld. Ook in die hoedanigheid heeft ze diverse 'universitaire' foto's gemaakt. Een aantal daarvan is op deze webpagina te zien. Op de foto bovenaan is de Hokjesman te zien (r) die een documentaire maakte over de Universiteit Leiden.

Fotograaf Shaw fotografeert fotograaf Kuipers die studenten voor zijn camera heeft.

Boek

Naast de tentoonstelling heeft Shaw een gelijknamig boek uitgebracht waarin een selectie van haar foto’s is opgenomen: Leiden tussen tafellaken en servet. Dat was ook het thema waarmee ze vorig jaar dong naar de positie van stadsfotograaf. En won. In tentoonstelling en boek die beide een selectie bevatten van haar werk als stadsfotograaf, zijn ook universitaire taferelen opgenomen. Altijd staan er mensen op, gevat in een momentum; Shaw is een mensenfotograaf.

Wenteltrap in de toren van het Academiegebouw

Beter geworden

‘Shaw heeft Leiden geportretteerd als een intieme wereldstad met een rijke geschiedenis waar veel interessante mensen wonen en werken’, zo beschrijft de de site VisitLeiden.nl haar foto’s. In een interview met Sleutelstad.nl zei Shaw dat ze als stadsfotograaf meer zelfvertrouwen heeft gekregen en beter weet wat ze wil met een foto. Ook heeft het jaar stadsfotografe haar een grotere naamsbekendheid en meer opdrachten bezorgd.

De tuinkamer in Academie wordt gereedgemaakt voor een dinner

Over een andere boeg

Komend jaar gooit de Stichting Stadsfotograaf Leiden, die de stadsfotograaf selecteert en begeleidt, het over een andere boeg. De opvolger van Shaw is Rotterdammer Vincent Dekkers, een buitenstaander dus. Zijn thema is ‘geluk’ en hij gaat dat verbinden aan Leidse subculturen: wat is daar de opvatting van geluk?

Tentoonstelling ‘Tussen Tafellaken en Servet’
Stadsgehoorzaal  Leiden
Breestraat 60
Dagelijks te zien, t/m 31 december 2016