Universiteit Leiden

nl en
Harmen Jousma won in 2015 de Leidse Onderwijsprijs

Wie is de beste docent?

Het Leids Universitair Studentenplatform (LUS) kiest jaarlijks de beste docent van de universiteit. De prijs wordt uitgereikt tijdens de Opening academisch jaar op vijf september.

Jaarlijks eert het LUS een universitair docent die zich ‘bijzonder verdienstelijk’ heeft gemaakt op het gebied van onderwijs. De drie genomineerden zijn voorgedragen door hun eigen studenten. Uiteindelijk bezoekt het LUS enkele colleges, waarna zij een ‘shortlist’ maken met drie finalisten. Daarbij let het LUS onder meer op onderwijsinnovatie, interactie met studenten en in hoeverre de docent in staat is zijn of haar onderwijs blijvend te verbeteren. Dit jaar zijn de volgende docenten genomineerd:

Jan van Lith (LUMC)

Uit het juryrapport: 'Jan van Lith heeft een hart voor onderwijs en is een geliefde docent aan het LUMC: het blokonderwijs dat hij coördineert kan bij studenten rekenen op veel enthousiasme over de inhoud. Jan is een betrokken docent, die waarde hecht aan de rol van zijn studenten in het onderwijs en studenten ook betrekt bij het verbeteren van zijn onderwijs; hij staat altijd open voor kritiek. Daarnaast slaat hij een duidelijke brug tussen theorie en praktijk en benadrukt hij het belang van een goede voorbereiding op de medische praktijk ook bij zijn studenten. In de grote collegezalen van het LUMC is hij continu op zoek naar interactie met de grote groepen studenten, waardoor studenten geprikkeld worden mee te denken met casussen die hij vanuit de praktijk mee de collegezaal in neemt. Studenten noemen zijn college een ‘performance’ en zijn onder de indruk van zijn natuurlijk charisma.'

Interview Jan van Lith: ‘Het draait allemaal om nieuwsgierigheid’

Marion Boers (FGW)

Uit het juryrapport: 'Marion Boers weet haar studenten te enthousiasmeren voor haar vak kunstgeschiedenis. Ze beheerst de kunst van het vertellen en weet haar  passie voor kunst en economie in de Gouden Eeuw over te brengen op studenten. Verder doet ze, binnen de mogelijkheden van haar eigen vakgebied haar best zo innovatief en interactief mogelijk colleges te geven. Ze is goed op de hoogte van het laatste nieuws over het vakgebied en betrekt dat in haar onderwijs. Studenten vinden Marion enthousiast, eerlijk, open, en niet bang om controversiële onderwerpen bespreekbaar te maken.'

Interview Marion Boers: ‘Ik lijk een nette dame’

Kim Beerden (FGW)

Uit het juryrapport: 'Als ambassadeur Blended Learning op de Faculteit Geesteswetenschappen is Kim veel bezig met innovatief onderwijs. In haar onderwijs integreert ze moeiteloos onderzoek en theorie op een begrijpelijke en innovatieve manier voor studenten, door het gebruik van bijvoorbeeld Facebook en apps als Mentimeter. Haar studenten beschrijven Kim als geliefd en motiverend. Daarnaast is Kim ontzettend enthousiast over haar specialismes in religie-, voedsel- en mentaliteitsgeschiedenis en weet ze dit enthousiasme overtuigend over te dragen: zelfs studenten van andere studierichtingen volgen haar vakken. Kim is een inhoudelijk sterke docent en zet zich altijd voor de volle honderd procent in voor haar onderwijs en studenten.'

Interview Kim Beerden: ‘Peerreview maakt studenten kritischer’

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.