Crowdfundingsactie 'Een tuintje op Mars' van start

Dertien Leidse studenten zijn een crowdfundingsactie gestart om geld in te zamelen voor onderzoek naar mogelijkheden om planten op Mars te verbouwen. Zij dragen hiermee bij aan de kennis van het heelal. Het project maakt deel uit van de iGEM-wedstrijd.

Voedsel voor Marsbewoners

Marsgrond bevat een voor mensen giftige stof (perchloraat), waardoor alles wat groeit op die grond ook giftig is voor ons. Als mensen in de nabije toekomst naar Mars gaan, levert dat problemen op. Voldoende voedsel meenemen is niet mogelijk, dus ter plekke eten verbouwen is de enige oplossing. De studenten onderzoeken hoe een bacterie de stof kan afbreken, zodat er ook zuurstof vrijkomt: twee vliegen in één klap voor de toekomstige Marsbewoners. De behulpzame bacteriën zullen hun taak volbrengen in een bioreactor met Marsgrond.

Studenten en publiek maken samen onderzoek mogelijk

Het onderzoeksproject wordt geheel door de studenten zelf opgezet, geleid en uitgevoerd. Daarbij hoort ook de financiering van bijvoorbeeld materialen, zoals de stof perchloraat, nagemaakte Marsgrond en labmaterialen. Ze gebruiken geavanceerde technieken, zoals een machine om de zwaartekracht op Mars in het laboratorium na te bootsen. Met crowdfunding hopen zij een deel van het project te bekostigen. Communicatie is een belangrijk onderdeel van het project. Zo zijn de studenten ook te zien bij de Nacht van Kunst en Kennis op 17 september.

Internationale wetenschapscompetitie

Het project is onderdeel van de grootste competitie op het gebied van synthetische biologie: de international Genetically Engineered Machine (iGEM) competition, georganiseerd door het prestigieuze Massachusetts Institute of Technology (MIT). In totaal nemen meer dan 300 teams deel aan iGEM, waarbij zij proberen een probleem op te lossen aan de hand van synthetische biologie. De studenten presenteren hun bevindingen op een grote bijeenkomst (de Giant Jamboree) in Boston in oktober 2016.

Crowdfundingscampagne

De crowdfundingscampagne start op 22 augustus 2016 en loopt maximaal door tot aan de Giant Jamboree in Boston op 27 oktober 2016. Het beoogde bedrag is €8.600,- voor het uitvoeren van het onderzoek. Doneren kan op Steun Leiden.