Vechten of samenwerken? Milities en politieke orde in Afrikaanse burgeroorlogen

Politieke wetenschapper Corinna Jentzsch heeft een NWO Veni-beurs ontvangen voor haar onderzoek over voorwaarden van samenwerking tussen staat en milities en de gevolgen hiervan voor de veiligheid en politieke orde.

Dr. Corinna Jentzsch

“Een vreselijke 5 minuten duurde het voor ik uit de email had begrepen of ik nou wel of niet de Veni had gekregen; de NWO stuurde me een lijst met nummers waar je dan jouw nummer tussen moest vinden. Maar toen ik me realiseerde dat het toch echt mijn nummer was, was ik zo blij.”

Universitair docent Jentzsch is één van de gelukkige 19 Veni ontvangers van de Universiteit Leiden, die naast de officiële erkenning als ‘jonge excellente onderzoeker’ ook de financiële steun krijgen van NWO voor het uitvoeren van een eigen onafhankelijke onderzoek. Jentzsch kan nu haar drie-jarige onderzoeksproject realiseren gericht op de relatie tussen staten, burgers en wel of niet regeringsgezinde gewapende groepen in conflictgebieden in Afrika.

Lees het hele interview over haar onderzoek en Veni-aanvraag strategie op de Engelstalige pagina: To target or protect?

Nampula City, Mozambique