Team Leiden wint Max Rood Pleitwedstrijd

De Leidse arbeidsrechtstudenten Marije Joosse en Bas van der Mei hebben de Max Rood Pleitwedstrijd gewonnen. Bij dit pleitduel werden zij ondersteund door secondanten Anne van der Schee en Simone Sax van der Weijden. De pleitwedstrijd werd georganiseerd door de arbeidsrechtelijke studievereniging SLN (Sine Labore Nihil) in samenwerking met Stefan Sagel en Yvonne Erkens.

Op 17 juni streden zes studententeams om de Max Rood Bokaal. Teams uit Maastricht, Tilburg, Rotterdam, Amsterdam (combi VU/UvA), Utrecht en Leiden bepleitten in de eerste ronde een casus over een ontslag op staande voet. De rechtbank/jury bestond uit de arbeidsrechters Aarts (Hof Amsterdam), Fikkers (Hof Arnhem-Leeuwarden), De Laat (Rb. Midden-Nederland), De Groot (Rb. Oost-Nederland) en Hoekstra (Rb. Limburg). De rechtbank was zeer onder de indruk van het niveau van de pleitteams en moest dan ook lang raadkameren voordat zij het Leidse en Utrechtse team als finalisten aanwees.

De teams hadden nauwelijks anderhalf uur om de casus voor te bereiden. De casus betrof aansprakelijkheid van de vakbond voor tijdens een stakingsactie veroorzaakte schade bij een schoenenfabriek. Wederom stond de rechtbank voor een lastige keuze. Wat presentatie en improvisatievermogen betreft waren de teams nauw aan elkaar gewaagd. Leiden won op de net iets betere juridische inhoud van het pleidooi. Verliezend finalist Utrecht heeft volgens de rechtbank echter een geweldige prestatie geleverd onder hoge tijdsdruk.

De afdeling sociaal recht is trots op de prestatie van haar studenten Marije, Bas, Anne en Simone. Ook is de afdeling blij om te zien dat er in het land zo veel enthousiasme en talent is voor het arbeidsrecht (en het pleiten daarover).