Niall Hodgins beste studentondernemer

Niall Hodgins, masterstudent Biology and Science Based Business, mag zich de beste studentondernemer van Leiden noemen. Hij won gisterenavond de finale van Gulliver en 10.000 euro om met zijn bedrijf NADES oplosmiddelen te ontwikkelen voor het preklinisch testen van nieuwe medicijnen.

De jury is overtuigd van de aanstekelijke en ondernemende houding van Niall. Daarnaast wist Niall Hodgins de jury ook te overtuigen van het product dat hij in de markt zet. NADES Solutions ontwikkelt speciale oplosmiddelen waarmee complexe oplosbare medicijnen in een natuurlijke omgeving kunnen worden getest. De prijs bestaat uit €10.000,- die Niall naar eigen inzicht mag besteden om het beste uit zijn startup te halen. De tips van de jury neemt hij daar zeker in mee: zoeken naar geschikte uitbreiding van het team en naar de optimale bescherming van het idee.

Publieksprijs

Het publiek heeft gestemd op het team van Zero. Tijdens de presentatie hebben zij de jury voorzien van een gekoeld glas water door hun koelende onderzetter. Dit feit en het enthousiasme dat is getoond tijdens te presentatie maakte volgens het publiek het verschil. Zij winnen een maand lang rijden in een Volkswagen en 6 maanden huisvesting bij HUBspot, het centrum voor innovatie en ondernemerschap aan de Langegracht.

De andere finalisten

Buxenus
Max Green, student Life Science & Technology, en Jan Zender, student  Informatica & Economie, willen met hun bedrijf een automatisch laboratorium ontwikkelen, dat DNA isoleert en analyseert.

Idris Solutions
Hans Peter Mulder en Peter Wiegman zijn bezig met de ontwikkeling van een antimetastase-implantaat. Normaal gesproken proberen medicijnen metastase te stoppen. Dit implantaat vangt en doodt tumor cellen in het bloed.

Spawn
Gonzalo Recas Pardo, Heinrich Mach, Neville Bose en  John Koduthore, de winnaars van de Venture Academy van de Universiteit Leiden campus Den Haag bouwen een social smartphone-app waarmee gamers elkaar on- en offline kunnen vinden.

Meer mogelijkheden om te ondernemen

Voordat de finalisten hun startup gingen pitchen, was er een interview met Prins Constantijn. Hij zal per 1 juli Neelie Kroes opvolgen als special envoy van StartupDelta en alle Nederlandse startups op de kaart gaan zetten. De prins vertelde dat hij tijdens zijn studietijd nauwelijks studentondernemers tegen is gekomen in Leiden. In de laatste 2 jaar is hier in Leiden een stevige verandering in gekomen. Alle studenten van de universiteit zien steeds meer mogelijkheden om zelf te ondernemen.

De Jury

De deskundige jury bestond uit Erik Versnel (Directeur Bedrijven bij de Rabobank Leiden-Katwijk), Raffi Balder (Directrice van HUBSpot), Simcha Jong (Professor Science Based Business aan de Universiteit Leiden), Esther Lokhorst (Partner bij XSkNOW en Program Manager bij PortXL) en Ruben Eilander (CEO Sonsbeek & Partners).

Gulliver

Het doel  van Gulliver is bereikt, de zoektocht naar de beste student-ondernemer is afgerond. De winnaars van verschillende andere competities hebben om de hoofdprijs gestreden. Gulliver is ontstaan uit een samenwerking tussen Lugus en Science meets Business met als doel om ondernemerschap onder studenten uit de regio Leiden te stimuleren.