Met de beste jonge wiskundigen naar Hongkong

Wordt het dan toch een oranje sportzomer? Wel als het aan de scholieren van ‘het Nederlands elftal van de Wiskunde’ ligt. Zij nemen van 9 tot 16 juli deel aan de Wiskunde Olympiade in Hongkong. De Universiteit Leiden biedt ondersteuning.

De Wiskunde Olympiade is een internationaal toernooi voor middelbare scholieren. De Nederlandse delegatie bestaat dit jaar uit zes slimme jongens die in de voorrondes ruim 10.000 anderen achter zich lieten. In Hongkong nemen zij het op tegen leeftijdsgenoten uit meer dan honderd andere landen. Met speelse maar uitdagende opdrachten worden de creativiteit en het wiskundig inzicht van de deelnemers getest.

Bijdrage Leiden

De Universiteit Leiden heeft een belangrijk aandeel in de totstandkoming van de wiskundewedstrijd. Zo is prof.dr. Peter Stevenhagen voorzitter van de stichting Nederlandse Wiskunde Olympiade. Ook betaalt de universiteit een groot deel van het salaris van Birgit van Dalen, één van de organisatoren. Tot slot vindt een deel van de trainingen plaats in het Snelliusgebouw, de thuishaven van de studie Wiskunde.

Meer bèta’s

‘De Wiskunde Olympiade is een mooie gelegenheid voor scholieren om hun passie voor wiskunde te ontdekken’, zegt Birgit van Dalen. Zij vertrekt op 29 juni samen met de deelnemers naar Hongkong, waar ze eerst een intensief trainingskamp volgen. ‘Het komt regelmatig voor dat deelname aan de Olympiade de studiekeuze van een scholier beïnvloedt. Het zou me niet verbazen als dat bijdraagt aan meer bètastudenten.’

Over de vloer

Voor het vierde jaar op rij ondersteunt de Universiteit Leiden de organisatie. Volgens Van Dalen is dat uiteindelijk ook in het voordeel van de universiteit zelf. ‘De wiskundetalenten komen al op jonge leeftijd over de vloer bij de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen. Dat vergroot de kans dat ze later in Leiden willen studeren.’

Wiskunde in Leiden

De studie Wiskunde aan de Universiteit Leiden richt zich op zowel de fundamentele als de toegepaste kant van het vakgebied. Studenten krijgen les van vooraanstaande wiskundigen, in een kleinschalige en informele setting met veel keuzemogelijkheden. Wiskunde in Leiden is in 2015 uitgeroepen tot Topopleiding in de Keuzegids Universiteiten. Ook in de jaarlijkse enquête van het tijdschrift Elsevier scoort de opleiding goed.