LUMC-master Vitality and Ageing vanaf 1 september hernieuwd en bekostigd

Het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) start vanaf 1 september officieel met de bekostigde en reguliere masteropleiding Vitality and Ageing.

Oorzaken en gevolgen van ouder worden

Nederlanders worden steeds ouder. De eenjarige, Engelstalige masteropleiding Vitality and Ageing is bedoeld voor studenten met een brede interesse in de oorzaken en gevolgen van het ouder worden van mensen. Deze master werd voorheen als niet bekostigde opleiding gegeven. Vanaf komend jaar start de studie in hernieuwde vorm in het LUMC.

Kleinschalige, internationale master

Decaan Pancras Hogendoorn is blij met de nieuwe masterstudie. 'Het is een aanwinst dat we deze opleiding in het reguliere traject kunnen starten. Deze master speelt in op de vergrijzing van onze maatschappij, een heel belangrijk thema.' Hetzelfde enthousiasme is te bespeuren bij professor Jacobijn Gussekloo. Zij is de opleidingsdirecteur voor de master. 'Onze kleinschalige, internationale master biedt studenten de mogelijkheid om zich gedurende een jaar te verdiepen in het thema ouderen. Dat wordt uitgewerkt vanuit verschillende perspectieven, zowel biologisch, medisch, psychologisch als maatschappelijk. Een belangrijk aspect hierbij is de vitaliteit van ouderen en hoe deze te behouden is. Een stage van tien weken zorgt dat onze studenten kunnen kennismaken met hun toekomstige werkveld.'

Instroom

Studenten die de afgelopen drie jaar bijvoorbeeld een bachelor Geneeskunde, Biomedische wetenschappen, Gezondheidswetenschappen of University College Healthtrack hebben afgerond, kunnen deelnemen aan de nieuwe masteropleiding.

Studenten die een andere passende bachelor opleiding hebben gedaan, kunnen zich aanmelden. De toelatingscommissie beoordeelt of een student voldoet aan de eisen.