Zeldzame Mercuriusovergang zichtbaar met Leidse zonnekijker

Volg op maandag 9 mei in de Oude Sterrewacht hoe Mercurius tussen de aarde en de zon in schuift.  De nieuwe zonnekijker geeft een onvergetelijk beeld van deze zeldzame gebeurtenis en biedt een unieke mogelijkheid om Mercurius met de grootste uitvergroting in Nederland te zien.

Mercurius is de binnenste planeet van ons zonnestelsel. Op 9 mei beweegt hij tussen ons en de zon door, waarbij het silhouet van de planeet zichtbaar wordt tegen de zon. Dit gebeurt niet vaak: het is 10 jaar geleden dat Mercurius voor het laatst voor de zon langs is gekomen. In 2039 is de volgende Mercuriusovergang die in Nederland volledig te zien is.

Veilig naar de zon kijken

Weinig mensen hebben de planeet ooit gezien, omdat deze in het algemeen te dicht bij de zon staat. Dit is dus een unieke gelegenheid om de schaduwomtrek van deze planeet een keertje te zien. Maar let op: waarnemen van de zon zonder speciale bescherming is zeer gevaarlijk voor het oog! Dit kan wel veilig met de speciale zonnekijker in de Oude Sterrewacht in Leiden. De zonnekijker is mede dankzij de crowdfundingactie ‘Breng de zon naar Leiden’ tot stand gekomen. De kijker projecteert een zonsbeeld van bijna één meter doorsnee op de muur.

Ook voor kinderen

Gedurende de hele middag kunt u in de Oude Sterrewacht de zon bekijken, genieten van de lezing over planeten rond andere sterren of meedoen aan een leerzaam en onderhoudend programma speciaal voor kinderen door Universe Awareness.
Gedetailleerd programma

Lezing over waarnemen van planeten

Wanneer Mercurius voor de zon langs trekt, is de zon tijdelijk een heel klein beetje minder helder dan normaal, doordat een klein deel wordt bedekt door Mercurius. Prof.dr. Ignas Snellen legt in een lezing uit hoe met deze techniek ook planeten rondom andere sterren worden gevonden: als de planeet voor de ster langs beweegt, is de ster heel even zwakker dan normaal.

Bereikbaarheid Oude Sterrewacht

Wegens bouwwerkzaamheden is de Oude Sterrewacht alleen toegankelijk via de Zegersteeg en een kleine trap. Wilt u komen, maar bent u slecht ter been? Mail dan naar mercurius2016@strw.leidenuniv.nl en we zorgen voor een oplossing.

Over Mercurius

Mercurius is erg klein en de gebeurtenis is daarom alleen met een telescoop te zien. Hierdoor is deze pas in 1631 voor het eerst waargenomen, ondanks het feit dat de Griekse sterrenkundige Ptolemaeus 1500 jaar eerder al had voorspeld dat de omtrek van Mercurius zichtbaar kon zijn.