Oefenlab voor scholing en training van professionals en studenten in bedrijf

De Biotech Training Facility (BTF) in het Leidse Bio Science Park is officieel in bedrijf genomen. In dit volledig geoutilleerde trainingscentrum met laboratoria, clean rooms en technische ruimtes kunnen professionals en studenten vaardigheden in de life sciences trainen en bijscholen.

Uniek in de wereld

Het oefenlaboratorium in het Bio Science Park is uniek in de wereld, op een vergelijkbaar lab in Ierland na, en werkt volgens de allerhoogste kwaliteitseisen van de farmaceutische industrie. De opening werd maandagmiddag  verricht door vertegenwoordigers van de overheid, de financiële sector, de kennissector en het bedrijfsleven: minister Henk Kamp van Economische Zaken, Gerrit Zalm van ABN AMRO, burgemeester Henri Lenferink van Leiden, Willem te Beest, vice-voorzitter van de universiteit en Harry Flore, voorzitter van de ondernemersvereniging van het Bio Science Park (BSP).

Steriel handelen

De focus van de trainingen in de BTF ligt op de productie van geneesmiddelen en medisch-technologische producten zoals stents - buisjes die onder meer worden gebruikt om bloedvaten open te houden. Veel aandacht gaat naar het leren werken in clean rooms. In deze ruimten blijft het aantal micro-organismen en stofdeeltjes tot een minimum beperkt. Ook leren de werknemers en studenten werken met de strenge eisen die in een laboratorium gelden. Ze moeten naast steriel handelen ook systematisch leren documenteren.

Kwaliteitssysteem

De Biotech Training Facility in het BSP is het eerste scholingscentrum in de (bio)farmaceutische industrie in Nederland. Werknemers en studenten leren hier werken in een GMP-omgeving. GMP staat voor Good Manufacturing Practice, een kwaliteitssysteem van de farmaceutische industrie. De BTF traint bijvoorbeeld productiemedewerkers uit de biotechnologische industrie en ziekenhuisapotheken, maar ook installatietechnici en inspectiemedewerkers. Tevens kunnen studenten van bijvoorbeeld Bio-Farmaceutische Wetenschappen of Geneeskunde er een deel van hun opleiding krijgen.

Goed netwerk

Minister Kamp was met name te spreken over de samenwerking van de partijen die tot de BTF heeft geleid. ‘Het is een goed voorbeeld van een netwerk waar we het nu en in de toekomst van moeten hebben als Nederland willen blijven meedoen op technologisch en economisch vlak.’

Aanvragen

De Biotech Training Facility heeft inmiddels een aantal overeenkomsten gesloten met aanvragers uit de farmaceutische industrie die hun mensen willen laten trainen zonder hiervoor schaarse en kostbare eigen ruimtes in beslag te hoeven nemen.

(Fotografie: Petra van Aken)