Grote Marie Curie-subsidie

90 internationale postdocs aan het werk bij Leiden-Delft-Erasmus

Ruim negentig gepromoveerde onderzoekers - postdocs - krijgen dankzij de Marie Curie COFUND-subsidie de gelegenheid twee jaar werkervaring op te doen aan de Universiteit Leiden, de Technische Universiteit Delft, de Erasmus Universiteit Rotterdam, het Erasmus MC en het LUMC.

De universiteiten en medische centra ontvangen samen 6,3 miljoen euro uit dit Europese subsidieprogramma, dat zich richt op het stimuleren van (inter)nationale mobiliteit.

Strategische alliantie

Het LEaDing Fellow Postdoc Programma is onderdeel van  de strategische alliantie Leiden-Delft-Erasmus. Deze alliantie stelden de drie universiteiten in 2012 in, om de samenwerking te versterken op tal van terreinen in onderzoek, onderwijs en valorisatie. Het programma biedt de postdocs een uitdagende en internationaal aansprekende werkomgeving. Ze zullen vooral werken aan multidisciplinaire projecten op de drie universiteiten, hun medische centra, bedrijven en overheidsinstellingen, veelal in de regio.

Complexe maatschappelijke thema’s

De postdocs kunnen putten uit uiteenlopende disciplines die de drie universiteiten rijk zijn: van archeologie tot civiele techniek, van nanotechnologie tot rechten, van Koreastudies tot duurzame energietechnologie en van economie tot geneeskunde. Ook komen de complexe maatschappelijke thema’s aan bod waarop de multidisciplinaire Leiden-Delft-Erasmus Centres en Medical Delta zich richten. Die variëren van big data voor stedelijke ontwikkeling tot veroudering, Europees economisch en financieel bestuur, duurzaamheid, maatschappelijke veiligheid en gezondheid en mondiaal erfgoed.

Nieuwe loopbaanperspectieven

De kandidaten solliciteren met een eigen projectvoorstel bij een van de universiteiten of medische centra. De jonge onderzoekers worden geïntroduceerd in de netwerken van hun begeleiders/wetenschappers en gestimuleerd ook zelf contacten te leggen met publieke en private partijen in de regio. Prof.ir. Karel Luyben, rector magnificus van de Technische Universiteit Delft: ‘Samenwerking met niet-academische partners, zoals gevestigde grote bedrijven, startende technologieondernemingen, overheidsinstellingen en andere publieke organisaties, kan voor deze postdocs nieuwe loopbaanperspectieven openen.’