Kom naar de Leidse voorronde van FameLab op 16 februari

Welke twee bètawetenschappers presenteren hun onderzoek het aanstekelijkst in drie minuten? Misschien wel degenen met de meeste supporters.

Leidse voorronde

FameLab is in korte tijd uitgegroeid tot een populaire en mediagenieke competitie in de wetenschapscommunicatie. De kandidaten strijden eerst tegen elkaar in een regionale voorronde. Op 16 februari beoordeelt een jury - de hoogleraren Christine Mummery  en Jaap de Jong en Mike Shaw van Luris - wie in Leiden het sterkst zijn of haar onderzoek presenteert. Steun de kandidaten en meld je aan als publiek (zie formulier onderaan)!

De kandidaten hoeven overigens niet zelf het hele wiel uit te vinden: op 12 februari krijgen ze in het Academiegebouw een dag training in het pitchen, inclusief een optreden voor een kritische 'jury'.

Op naar de Europese finale

Elke voorronde levert twee kandidaten op voor de landelijke finale op 22 april 2016 in Utrecht. Hierin wordt de beste deelnemer van alle universiteiten gekozen. Vorig jaar werd deze verkiezing uitgezonden op tv. De winnaar vertegenwoordigt Nederland in juni 2016 in de Europese finale in Groot-Brittanië. Vorig jaar was dat de Leidse promovenda Marcia Brandenburg.

Marcia Brandenburg, Leids finalist in 2015

De deelnemers in Leiden

• Santiago Jose Cartamil Bueno (Toegepaste nanotechnologie, promovendus, TU Delft)
  • Janine Melsen (Biomedische wetenschappen, masterstudent)
  • Anne Uilhoorn (Biologie, promovenda)
  • Wouter Jan Geelhoed (Geneeskunde, promovendus)
  • Carla van Alem (Geneeskunde, promovenda)
  • Ineke van der Ham (Neuropsychologie, universitair docent)
  • Nan van Geloven (Biostatistiek, universitair docent)
  • Lizah van der Aart (Biotechnologie, promovenda)
  • Kerstin Rindt (Geneeskunde, student)
  • Kirsten Ziesemer (Archeologie, promovenda)
  • Ralf Boland (Biologie, promovendus)

Aanmelden en programma

De Leiden University Heat vindt plaats in het Klein Auditorium van het Leidse Academiegebouw, Rapenburg 73 en begint om 15.30 uur. Het belooft een zinderende middag te worden.

Wil je aanwezig zijn meld je dan aan via dit formulier.

Het programma ziet er als volgt uit:

15.30  Aankomst en registratie in het Klein Auditorium
16.00  Woord van welkom
16.05  Eerste ronde pitches
17.00  Koffiepauze
17.10   Tweede ronde pitches
17.55   Jury-overleg
18.05  Bekendmaking van de winnaars
18.10  Borrel
18.30  Einde

(2 februari 2016/CH/LvP)

FameLab

FameLab, georganiseerd door de British Council, is dé internationale competitie op het gebied van wetenschapscommunicatie. Jonge bètawetenschappers en medici, van 21 tot 40 jaar, gaan met elkaar de strijd aan om hun onderzoek op een begrijpelijke en aansprekende manier uit te leggen aan een lekenpubliek. De twee winnaars van de Leidse voorronde ontvangen een tweedaagse masterclass Media and Science Communication en maken kans op een plaats in de nationale en internationale FameLab finale.