Het Nederlands Studenten Orkest: één groot feest

Het orkest speelt op 11 februari in Leiden. Joep en Noah, twee Leidse studenten die meespelen, zijn enthousiast: ‘Geweldig om samen iets nieuws te creëren.’

Dank aan Someren

De tournee van het Nederlands Studenten Orkest (NSO) verloopt in een straf tempo: van 6 tot en met 16 februari  zijn er elf concerten in elf steden. Nou ja, steden. Het eerste concert is in Someren, een Brabants dorp nabij Eindhoven. Daar verblijft het orkest voorafgaand aan de tournee een week in een logeerboerderij om er zéér intensief het concert te repeteren: werk van Debussy, Grahl, Ravel en Bartok. Als dank voor het aangenaam verpozen is in Someren de aftrap van de tournee. Vervolgens worden alle  studentensteden aangedaan. En overal blijven de orkestleden een nachtje logeren. In studentenhuizen of bij gastgezinnen.

Muziek en vrienden maken

Noah Stunt, Leids studente Pedagogiek, en Joep van Lit, die Afrikaanse Talen en Culturen studeert na afronding van de bachelor Internationale Betrekkingen en Organisaties, zijn allebei razend enthousiast over hun deelname aan het orkest. Het is vooral de totale onderdompeling in de muziek die hen aantrekt, maar ook om dit samen te doen met ruim negentig  andere studenten en de gezelligheid en vriendschap die dit met zich meebrengt. Noah speelt altviool, Joep cello. Ze doen beiden voor de tweede keer mee.

Intensief repeteren

Kort maar hevig en totaal, dat is wat de sfeer rond het orkest tekent. In november waren de audities, die volgens de studenten zeer streng waren, en in december vond een repetitieweekeinde plaats. Vervolgens hadden de leden twee maanden om hun partij thuis te oefenen. Eind januari volgt de intensieve repetitieweek waarin alles, onder leiding van dirigent Bas Wiegers, moet gaan kloppen.

Elke dag een feestje

Hoewel de repetities duren van ’s ochtends tot en met ’s avonds is er ook ruimte voor ontspanning. En hoe. ‘Elke dag is er een feestje waarop een van de besturen van de Nederlandse studentenorkesten komt tappen’, vertelt Noah, ‘en dan gaan er natuurlijk heel wat biertjes doorheen.’ Joep wil het feesten wat relativeren. ‘Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je ’s ochtends fris aan de repetitie begint’, zegt hij. Noah stelt dat nachten van 5 à 6 uur best snel wennen. ‘Je raakt in een bepaald ritme.’

Tour naar de Waddeneilanden

Joep studeert dan wel in Leiden maar hij is geboren en getogen Delvenaar en speelt in het Delfts studenten orkest Krashna Musika. ‘Via iemand die ik kende van het NSO, viel ik zelfs een keer in bij het studentenorkest van Nijmegen. Zat ik ineens daar te spelen.’ Voor ‘zijn’ Delftse orkest organiseert hij een tour die dit jaar de Waddeneilanden aandoet. Noah speelt op haar beurt in het Uva-Orkest J.Pzn Sweelinck in Amsterdam. Beiden zijn lid van een studenten-comité van het NSO dat gastgezinnen regelt en het nafeest organiseert.

Geweldige verrijking

Noah noemt deelname aan het orkest een ‘geweldige verrijking naast de studie’. Ze maakte vrienden in het orkest waar ze dagelijks contact mee heeft en die ze nu weer ziet. ‘Het is ook geweldig om samen iets nieuws te creëren.’ Joep is al even enthousiast. ‘Die weken samen zijn één groot feest’.  Is het te combineren met de studie? Joep heeft geen problemen gehad, bij Noah gaat het minder van een leien dakje. ‘Ik ben veel aan het mailen met docenten om ervoor te zorgen dat ik door die maand afwezigheid geen achterstand oploop. Sommige docenten zijn welwillend, bij andere is het lastig.’

Op naar Madrid

Na de grande finale in het  Concertgebouw in Amsterdam, vertrekt het voltallige orkest meteen naar het buitenland, in dit geval naar Madrid. Daar geeft het nog eens drie concerten waaronder één ‘educatief’ concert voor kinderen. Het echte slotakkoord van het NSO 2015-2016 klinkt in de  Basílica Pontificia de San Miguel, de kerk van de nuntius van de paus. Noah en Joep kunnen niet wachten… Het publiek hopelijk ook niet.

Fotograaf: Eduardus Lee

• Volledige concerttour:  za 6/2 in Someren, zo 7/2 in Leeuwarden, ma 8/2 in Enschede, di 9/2 inUtrecht, wo 10/2 in Groningen, do 11/2 in Leiden, vr 12/2 in Eindhoven, za 13/2 in Nijmegen, zo 14/2 in Maastricht, ma 15/2 in Rotterdam en di 16/2 in Amsterdam.