Veiligheid en dreiging

Onderzoek is de basis voor goed veiligheidsbeleid. Daarom analyseren Leidse wetenschappers motieven van geradicaliseerden en de grootste risico’s rond digitaal verkeer. Lees meer over hun werk in het wetenschapsdossier Veiligheid en dreiging.

Hoe en waarom plegen terroristen aanslagen? Hoe kunnen we hun plannen verijdelen en ervoor zorgen dat burgers zich veilig (blijven) voelen? Hoe gaan we om met de risico’s rondom internet? Leidse wetenschappers zoeken antwoorden op deze vragen. Ze delen hun inzichten met andere onderzoekers, binnen- en buitenlandse overheden en met het brede publiek. Het wetenschapsdossier Veiligheid en dreiging gaat dieper in op hun werk en bevindingen.

Motieven van foreign fighters

Het dossier belicht onder meer het werk van hoogleraar Terrorisme en Contraterrorisme Edwin Bakker. Hij doet, zowel in Europees verband als in opdracht van de Nederlandse regering, onderzoek naar jongeren die in Syrië gaan strijden. Hij is onder meer geïnteresseerd in hun motieven. Bakker: 'Sommige jongens hebben hier problemen thuis, met geld, opleiding of met Justitie. Dan horen ze over de mogelijkheid om te vertrekken. Binnen anderhalve dag reizen zijn ze opeens een strijder die "opgeroepen is om onder de heilige vlag van de islam families te gaan beschermen". Dat is natuurlijk een aanlokkelijke carrièresprong.'

Effecten van arrestatie

Nederlandse autoriteiten die een persoon verdenken van het voorbereiden van een aanslag, staan per geval voor een moeilijke keuze: arresteren of niet? Daan Weggemans onderzoekt de effecten van arrestatie. 'Sommige mensen ontwikkelen een sterker woedegevoel juist omdat ze zijn opgepakt, of vinden bevestiging van hun ideologische gedachten door contact met andere gedetineerden. Maar gesprekken met anderen kunnen er ook toe leiden dat ze extreme ideologie juist laten varen.' In het dossier bespreekt Weggemans aanbevelingen om verdachten te laten re-integreren.

Veiligheid van digitaal verkeer

Digitale technologie speelt een steeds grotere rol in het leven van burgers en consumenten, en in het functioneren van bedrijven en de overheid. Cybersecurity, het waarborgen van veiligheid in het gebruik van digitale technologieën, is daarom steeds belangrijker. Daarbij spelen technische, organisatorische, economische, juridische en bestuurlijke aspecten een belangrijke rol. Je moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als het kwaadwillende hackers lukt om systemen van kritische infrastructuren, zoals Schiphol of havengebied Rotterdam, te kraken. De Leidse universitair hoofddocent Bibi van den Berg doet onderzoek naar de veiligheid van het (Nederlandse en internationale) digitale verkeer en de mogelijkheden om die veiligheid te vergroten.

Vanuit verschillende disciplines werken onderzoekers van de Universiteit Leiden samen aan een veilige, gezonde, duurzame, welvarende en rechtvaardige wereld. U leest hierover in onze wetenschapsdossiers, waarvan het  dossier Veiligheid en dreiging deel uitmaakt. Klik in de balk rechts voor een overzicht van alle wetenschapsdossiers.