Hyperdiversiteit in de neerlandistiek

Vlaams premier Geert Bourgeois en rector magnificus Carel Stolker waren op maandag 17 augustus in het Academiegebouw bij de opening van het 19e Colloquium Neerlandicum. Dat is een driejaarlijks congres waar leden van de Internationale Vereniging voor Neerlandistiek ideeën en ervaringen uitwisselen.

Bruggen slaan

Jan Renkema, voorzitter IVN, en rector magnificus Carel Stolker heten de Vlaamse premier Geert Bourgeois welkom.

Het thema van het colloquium in Leiden is ‘Hyperdiverse neerlandistiek’. Volgens Jan Renkema, emeritus hoogleraar Tekstkwaliteit en voorzitter van de Internationale Vereniging van Neerlandistiek (IVN), kunnen we ‘… in Leiden een week lang met elkaar nagaan hoe we in onze eigen regio onderzoek doen, onderwijs geven en aan vertalingen werken.’ Renkema legt uit dat er in ruim 40 landen buiten Vlaanderen en Nederland Nederlandse taal en cultuur wordt onderwezen aan zo’n 15 duizend studenten. ‘Vanuit al die landen zijn wij vijf dagen lang in Leiden bij elkaar om bruggen te slaan vanuit de eigen regio op basis van ons onderwijs en onderzoek in literatuur, taal en cultuur’, aldus de enthousiaste voorzitter.

Leiden als bakermat

De Vlaamse minister-president Geert Bourgeois toonde zich de ultieme ambassadeur van het Nederlands.

Carel Stolker, rector en voorzitter van de Universiteit Leiden noemde als trotse gastheer van het congres Leiden als de bakermat van de neerlandistiek. Stolker noemde drie Leidse neerlandici die van belang zijn geweest voor het vakgebied: Matthijs Siegenbeek, Matthias de Vries en Jan de Vries. Door hun inspanningen hebben ze mede bijgedragen aan het succes van wereldwijde bestudering van het Nederlands op universitair niveau.

Gedeelde taal

Bourgeois toonde zich de ultieme ambassadeur van het Nederlands: ‘Wij zien de Nederlandse taal als een uitgesproken middel tot bevordering van sociale cohesie in een steeds diverser wordend Vlaanderen. De regering zet sterk in op verbinding, op meedoen aan de publieke cultuur. Een gedeelde taal is daarbij van groot belang.’

Volledige tekst toespraak Geert Bourgeois

Presentaties

In Hoe vertaal je beeld naar woord? De zaak Saul en David nam Emilie Gordenker, directeur van het Mauritshuis, het publiek meenam op een zoektocht naar de herkomst van het schilderij ‘Saul en David’, dat om allerlei redenen aan Rembrandt kan worden toegeschreven.

Frank Westerman, auteur van onder meer de docu-roman Stikvallei, sloot de middag af met een intrigerend verhaal over het ontstaan van mythes. Een nieuwsbericht over de mysterieuze dood van duizenden mensen en dieren in de nacht van 21 op 22 augustus 1986 in de buurt van het West-Kameroense Niosmeer inspireerde Westerman tot een weergave van de verhalen rondom deze gebeurtenissen aan de hand van drie perspectieven: de mythedoders, de mythebrengers en de mythemakers.

(DS - 18 augustus 2015)

In de afgelopen decennia is de internationale neerlandistiek uitgegroeid tot een dynamische, veelzijdige gemeenschap van onderzoekers, docenten en vertalers. Het driejaarlijkse Colloquium Neerlandicum is voor zijn leden dé gelegenheid om resultaten, ideeën, ervaringen en praktijkvoorbeelden uit te wisselen. Daarnaast biedt het colloquium bij uitstek de mogelijkheid om het netwerk van de internationale neerlandistiek te verstevigen en uit te breiden.

Het colloqium gaat nog tot 21 augustus verder in het Lipsiusgebouw.

Meer informatie over het negentiende Colloquium Neerlandicum