Rex Arendsen benoemd tot bijzonder hoogleraar belastingrecht

Per 1 juni is dr. ir. Rex Arendsen (49) benoemd als bijzonder hoogleraar aan de Universiteit Leiden bij de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. Hij bekleedt de leerstoel ‘Maatschappelijke en historische context van het belastingrecht’ die is ingesteld door het Belasting & Douane Museum.

Rex Arendsen start een onderzoek naar de geschiedenis van het belastingrecht en richt zich daarnaast op vraagstukken rond de uitvoering van het belastingrecht en de relatie met ICT.
Naast zijn aanstelling aan de Universiteit Leiden blijft hij verbonden aan het Centrum voor Kennis en Communicatie van de Belastingdienst waar Arendsen leiding geeft aan de onderzoeksafdeling.

Leerstoel Maatschappelijke en Historische Context van het Belastingrecht

De bijzondere leerstoel komt voort uit een decennialange samenwerking tussen het Belasting & Douane Museum en de vakgroep Fiscaal Recht van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Leiden. Eerder werd de leerstoel ‘Geschiedenis van het Belastingrecht’ in Leiden bekleed door prof. dr. Ferdinand Grapperhaus (1927- 2010) in begin jaren ‘60 tot 1995 en door prof. mr. Onno Ydema van 1995 – 2013. De komende vijf jaren zal het accent meer liggen op de maatschappelijke betekenis en achtergronden van belastingheffing in aanvulling op de geschiedenis van het belastingrecht. Arendsen, die een achtergrond heeft als informaticus en bedrijfskundige gaat zich richten op onderzoek naar ontwikkeling en uitvoering van het belastingsysteem en ICT. Daarnaast gaat hij onderzoek doen naar de geschiedenis van het belastingrecht in Nederlands-Indië, onder meer naar het Cultuurstelsel waar Max Havelaar tegen ageerde. Bij het onderzoek wordt een promovendus betrokken.

Arendsen geeft sinds vier jaar leiding aan de afdeling Onderzoek van het Centrum voor Kennis en Communicatie van de Belastingdienst en stelde hiervoor de Kennisagenda op. “De stap die ik nu zet naar Leiden, beleef ik als een mooie verbinding tussen wetenschap en Belastingdienst. Ik vind het een uitdaging om die verbinding te leggen, omdat ik het belangrijk vind de wetenschap te verbinden met de uitvoering. Die verbinding belichamen, dat vind ik mooi.”

Belasting & Douane Museum borgt fiscaal en academisch verleden

Het Belasting & Douane Museum (ressorterend onder het Ministerie van Financiën) werd in 1937 opgericht door prof. dr. Van der Poel, directeur van de toenmalige Rijksbelastingacademie die ‘aanschouwelijk onderwijs’ hoog in het vaandel had. Hij legde een uitgebreide collectie aan van (kunst)objecten, gebruiksvoorwerpen, documenten en beeldmateriaal waardoor het nu mogelijk is ons belastingstelsel in historisch perspectief te bekijken. De Rijksbelastingacademie is in de jaren ’60 een universitaire opleiding geworden en overgegaan naar de Universiteit Leiden. De museumcollectie van Van der Poel bleef in Rotterdam, en heeft zich (onder de statutaire naam Stichting Prof.dr. Van der Poel Belastingmuseum) ontwikkeld van een bedrijfscollectie tot een publieksmuseum voor jong en oud, van kenners tot kids. Met de leerstoel wil het museum wetenschappelijk onderzoek, kennisoverdracht en debat over de geschiedenis en ontwikkeling van het Nederlandse belastingstelsel stimuleren en inspireren.