Sfeer proeven en college volgen tijdens Proefstuderen

Zelf ervaren hoe het is om te studeren. Een proefcollege volgen om er achter te komen wat de studie precies inhoudt. Of ze nu twijfelen tussen een paar studies of bevestiging zoeken van hun studiekeuze, hiervoor kwamen zo’n 800 bezoekers naar Proefstuderen bij LeidenScience.

Het programma van de dag startte met presentaties, apart voor de ouders en begeleiders en voor de scholieren. De decaan, professor Geert de Snoo, vertelde de ouders o.a. over het Leids studiesysteem, en vice-decaan, professor Han de Winde, gaf de scholieren een indruk van hoe het is om te studeren aan de faculteit der wiskunde en natuurwetenschappen. Daarna vertrokken de bezoekers richting de verschillende opleidingen en locaties. Tijdens de lunchpauze was er tijd om vragen te stellen aan docenten en studenten en om bezoekers te vragen hoe zij de dag ervaren.

Frederieke en Annabel (17 jaar), 5 vwo uit Rotterdam

Annabel (rechts): ‘ik heb me aangemeld voor MST omdat ik graag iets met scheikunde wil studeren. Dankzij het proefcollege weet ik nu precies wat ik van het eerste jaar kan verwachten; lekker veel praktica!’

Frederieke (links): ‘bij het voorbereiden van de opdracht voor MST kwam ik er achter dat veel informatie in het Engels was. Dat vond ik lastig omdat ik dyslectisch ben. Maar de opdracht zelf was goed te doen en het ochtendprogramma was erg leuk. Gelukkig viel dat Engels wel mee. Vanmiddag ga ik naar BFW, wat op dit moment mijn voorkeur heeft. En ik overweeg om me nu alvast aan te melden voor Lapp-Top.’

Auke en Melissa (17 jaar), 6 vwo uit Hoek van Holland en Wateringen

Auke (links): vanmorgen heb ik het programma van LST gevolgd en vanmiddag ga ik naar Informatica & Biologie. Dat is een hele nieuwe afstudeerrichting en ik wil graag iets met Biologie studeren. De opdracht van LST vond ik thuis best moeilijk maar tijdens het proefcollege werd het allemaal helemaal duidelijk.

Melissa (rechts): ‘LST is mijn tweede keuze, mijn eerste keuze is een lotingstudie. Maar om me goed te oriënteren heb ik vorig jaar en dit jaar verschillende studies tijdens voorlichtingsdagen bezocht. Proefstuderen geeft een heel realistisch beeld van de studie en ik vond het programma van LST erg interessant.’

Jamy (17 jaar), 6 vwo uit Delft

‘Ik weet al vrij zeker dat ik Informatica wil gaan studeren maar ik twijfel nog of ik een universitaire studie kies. Het wiskunde-aspect van de universitaire informaticastudie spreekt mij namelijk minder aan. De opdracht voor vandaag vond ik erg goed te doen maar misschien komt dat doordat ik in mijn vrije tijd al vaker programmeer.

Tweemaal per jaar is er Proefstuderen. De volgende keer Proefstuderen is op 17 april 2015.