Lespakketten ‘Universe in a Box’ gaan de hele wereld over

EU Universe Awareness (EU-UNAWE), een educatief sterrenkundeproject van de Leidse Sterrewacht, heeft gloednieuw lesmateriaal ontwikkeld: Universe in a Box. Het toegankelijke lespakket is ontworpen om de moeilijke en soms abstracte concepten van sterrenkunde uit te leggen aan jonge kinderen van 4 tot 10 jaar, door praktische en leuke activiteiten te bieden met de materialen en modellen om ze ook daadwerkelijk uit te voeren.

Universe in a Box wordt door EU-UNAWE in Duitsland al vanaf 2011 gebruikt op basisscholen. Het internationale EU-UNAWE kantoor in Leiden zag in dat het lespakket een fantastisch nieuw hulpmiddel kon zijn voor leerkrachten van over de hele wereld, omdat het gemakkelijk kan worden aangepast aan lokale omstandigheden en culturele contexten.

Masterstudent Jaya Ramchandani zette tijdens haar onderzoeksstage aan de Universiteit Leiden een plan in elkaar voor de wereldwijde productie en distributie van Universe in a Box naar leerkrachten, wetenschapsmusea, planetaria en onafhankelijkse onderwijzers in de 54 landen uit het EU-UNAWE’s netwerk. Na haar afstuderen in oktober 2012 bleef Jaya betrokken bij het project en werkte ze aan de uitvoering van haar plan: produceren van prototypes, ontwerpen van een Do-It-Yourself (DIY) pakket, coördineren van veranderingen, produceren van voor verkoop beschikbare versies van de kist (in het Engels), en adviseren van partnerlanden over de productie en distributie binnen hun regio.

Universe in a Box zal binnen twee maanden beschikbaar zijn. EU-UNAWE hoopt dit jaar 1000 lespaketten te verspreiden over 1000 scholen.

Universe in a Box testfase

Deze maand is het project de testfase ingegaan. Vijftig (Engelse) lespakketten werden verzonden naar 29 verschillende landen in Afrika (9), Azië (12), Europa (19), Noord- en Zuid-Amerika (8) en Oceanië (2) zodat onderwijzers ze uit kunnen testen. Zij analyseren de box om zowel educatieve feedback te geven als een productie- en distributieplan op te zetten voor hun specifieke regio of land. Dit houdt in het aanpassen aan lokale omstandigheden (vertaling, toevoegingen, aanpassingen aan het halfrond, culturele aanpassing, etc.), het inschatten van de interesse van leerkrachten, het bepalen van de prijs, en uiteindelijk het produceren van het lespakket. Het EU-UNAWE International Office op de Leidse afdeling sterrenkunde zal ze begeleiden tijdens dit proces en adviseren over een eerlijke prijs, en de kwaliteit optimaliseren van de materialen en het bijhorende activiteitenboek door aanpassingen te doen op basis van de verkregen feedback.

Universe in a Box in Nederland

Universe in a Box wordt op dit moment ook uitvoerig getest binnen Nederland. Gedurende deze testfase worden zowel de pedagogische kwaliteit als de geschiktheid van de activiteiten beoordeeld. Bovendien wordt de duurzaamheid van de materialen in de box getest, om ervoor te zorgen dat het lespakket jarenlang gebruikt kan worden.

Hoe te bestellen

Universe in a Box kan worden besteld vanaf de EU-UNAWE website. Pre-orders (Engelse en Nederlandse versies) gaan van start in april 2013, en leveringen beginnen in juli 2013. Het lespakket gaat tussen de €80 en €100 kosten, met een ‘buy-one, donate-one’ principe. Hierdoor zullen de paketten ook de ontwikkelingsgebieden in de wereld bereiken. Een DIY-versie zal beschikbaar zijn vanaf mei 2013 voor degenen die zelf een kist in elkaar willen zetten voor particulier gebruik.