Herman Overkleeft wint gouden KNCV medaille

De Medaille wordt uitgereikt tijdens de KNCV Voorjaarsbijeenkomst op 16 april in Congrescentrum de Reehorst te Ede. Sinds 1963 is de jaarlijkse Gouden Medaille uitgegroeid tot de belangrijkste Nederlandse prijs voor onderzoekers die zich bijzonder hebben onderscheiden op het gebied van chemisch speurwerk in de breedste zin.

De Gouden KNCV Medaille 2008 is unaniem toegekend

Professor Herman Overkleeft profileerde zich niet alleen als eerste klas syntheticus, maar wist door chemische modificatie verbindingen ook geschikt te maken voor biologisch toepassinggebruik in een medicinale setting. Daartoe bouwde hij sterke relaties op met biologisch en medisch georiënteerde groepen. Met zijn wetenschappelijke overtuigingskracht wist Overkleeft vele subsidies en fondsen te verwerven zoals een VICI en NWO TOP-subsidie.

Op 32-jarige leeftijd werd hij benoemd tot opvolger van Prof. Van Boom aan de Universiteit Leiden en richtte zich op de verdere ontwikkeling van de chemische biologie. Overkleeft is zeer actief in onderwijsprogramma’s, is een strenge bewaker van het academisch niveau en betrokken bij diverse initiatieven op het terrein van ‘Ontwerp en Synthese’ zoals de Dutch Compound Library.

De Gouden KNCV Medaille wordt uitgereikt tijdens de KNCV Voorjaarsbijeenkomst op 16 april in Congrescentrum de Reehorst te Ede. We nodigen u allen uit om bij de uitreiking aanwezig te zijn. Daarnaast biedt de Voorjaarsbijeenkomst u een uiterst gevarieerd programma.

Kijk voor meer informatie en aanmelden op www.kncv.nl/vjb/