Universiteit Leiden

nl en

Lenneke Alink

Wetenschappelijk directeur/hoogleraar Forensische Gezinspedagogiek

Naam
Prof.dr. L.R.A. Alink
Telefoon
+31 71 527 3432
E-mail
alinklra@fsw.leidenuniv.nl
ORCID iD
0000-0003-3459-0785

Lenneke Alink is hoogleraar Forensische Gezinspedagogiek en Wetenschappelijk Directeur van het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden. Het onderzoek van Lenneke Alink richt zich op verschillende aspecten van negatieve jeugdervaringen, opvoedingsproblemen en kindermishandeling, zoals risicofactoren, oorzaken, gevolgen, preventie en beslissingen in kinderbeschermingszaken.

Meer informatie over Lenneke Alink

Lenneke Alink in de media

Leiden Pedagogiek Blog

Kort CV

Lenneke Alink is hoogleraar Forensische Gezinspedagogiek en Wetenschappelijk Directeur van het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden. Ze promoveerde in 2006 aan de Universiteit Leiden en was van 2006-2008 gastonderzoeker bij het Center for Child Development, University of Minnesota, ondersteund door een NWO Rubicon-beurs. Naast haar functie in Leiden bekleedde zij van 2012-2017 de Jan Brouwer leerstoel Voorkomen, gevolgen en aanpak van kindermishandeling aan de VU. Ze is lid geweest van de KNAW Jonge Akademie en heeft diverse beurzen en prijzen ontvangen, zoals een NWO VIDI-beurs en een KNAW Ammodo-prijs.

Onderzoek

Het onderzoek van Lenneke Alink richt zich op verschillende aspecten van negatieve jeugdervaringen, opvoedingsproblemen en kindermishandeling, zoals risicofactoren, oorzaken, gevolgen, preventie en beslissingen in kinderbeschermingszaken. Een van de onderzoekslijnen van haar groep richt zich op de rol van stressregulatie in het ouderschap. Daarnaast staat de intergenerationele overdracht van kindermishandeling centraal.

Om (gevolgen van) kindermishandeling beter te begrijpen, te voorkomen en te behandelen, combineert Lenneke meer fundamenteel onderzoek – dat zich richt op vragen over causaliteit, mechanismen en neurobiologische processen – met onderzoek in de klinische praktijk en in samenwerking met professionals.

Werkdagen

Ma, di, wo, do, vrij

Wetenschappelijk directeur/hoogleraar Forensische Gezinspedagogiek

  • Faculteit der Sociale Wetenschappen
  • Instituut Pedagogische Wetenschappen
  • Forensische gezinsped. en Jeugdhulpverl.

Werkadres

Pieter de la Court
Wassenaarseweg 52
2333 AK Leiden
Kamernummer 4B45

Contact

Publicaties

  • Alink L.R.A. (2014), Prevalentie, risicofactoren en interventies bij kindermishandeling. Lezing Congres Kindermishandeling Bohn, Stafleu, van Loghum, Utrecht. Congres Kindermishandeling Bohn, Stafleu, van Loghum, Utrecht, The Netherlands. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Alink L.R.A. (2014), Preventie en interventie bij kindermishandeling: Werkt het wel? Wat werkt in opvoedingsvoorlichting en ondersteuning. Lezing Eindhoven. Eindhoven, The Netherlands. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Alink L.R.A. (28 mei 2014), Leids onderzoek naar oorzaak van kindermishandeling. Interview. voor Leidsch Dagblad. [interview]. Optreden voor tv, radio of in andere publieke media
  • Alink L.R.A. (2014), Een onveilig thuis: over kindermishandeling en gehechtheid. Lezing Multidisciplinair Centrum Kindermishandeling Friesland. Multidisciplinair Centrum Kindermishandeling Friesland, The Netherlands. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Alink L.R.A. (24 mei 2013). Kindermishandeling beter in beeld. Amsterdam. [oratie]. Inaugurele rede
  • Alink L.R.A. (12 april 2013), Seksueel geweld tegen kinderen: Melding, signalering en gevolgen. Lezing Symposium over Seksueel Geweld tegen Kinderen, Den Haag. Symposium over Seksueel Geweld tegen Kinderen, Den Haag. The Netherlands. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Alink L.R.A. (2011), Ziet je brein spoken? Hersenactiviteit in reactie op enge dingen. Kennisfestival Universiteit Leiden. Leiden. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Alink L.R.A. (2011), De rol van stressregulatie bij ernstige opvoedproblemen. Wetenschapsmarkt Yulius. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Alink L.R.A. (2011), De Tweede Nationale Prevalentiestudie Mishandeling van kinderen en jeugdigen (NPM-2010). Lezing Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Den Haag. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Alink L.R.A. (2011), Gehechtheid: Ontwikkeling en signalering. Studiedag Trajectum. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Juffer F., Bakermans-Kranenburg M.J., Klein Velderman M., Stolk M.N., Zeijl J. van, Alink L.R.A., Mesman J. & Van IJzendoorn M.H. (9 juli 2006), Attachment-based interventions in infancy: Promoting positive parenting with video feedback. Paper presented at the 10th World Congress of the World Association for Infant Mental Health (WAIMH).. Paris, France. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Alink L.R.A., Mesman J., Koot H.M., Juffer F., Stolk M.N. & Zeijl J. van (9 april 2005), Parental correlates of aggressive and oppositional behavior in 2-year-old boys and girls. Poster presented at the Biennial meeting of the Society for Research in Child Development.. Atlanta (Georgia, USA). [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Mesman J., Alink L.R.A., Stolk M.N., Zeijl J. van, Bakermans-Kranenburg M.J. & Van IJzendoorn M.H. (9 april 2005), Sensitivity and diversity of maternal discipline strategies in relation to early externalizing. Paper presented at the Biennial meeting of the Society for Research in Child Development.. Atlanta (Georgia, USA). [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Mesman J., Koot H.M., Stolk M.N., Zeijl J. van, Alink L.R.A., Bakermans-Kranenburg M.J., Van IJzendoorn M.H. & Juffer F. (12 juli 2004), The developmental significance of preschool oppositional behavior. Paper presented at the 18th biennial meeting of the ISSBD.. Ghent, Belgium. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Stolk M.N., Mesman J., Zeijl J. van, Alink L.R.A., Van IJzendoorn M.H., Bakermans-Kranenburg M.J., Juffer F., Koot H.M. & Westenberg P.M. (15 juli 2004), Externalizing behavior problems in early childhood (age 1 to 3): Associated parent and child characteristics. Poster presented at the ISSBD 18th biennial meeting.. Ghent, Belgium. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Alink L.R.A., Mesman J., Koot H.M., Juffer F., Zeijl J. van, Stolk M.N. & Bakermans-Kranenburg M.J. (14 juli 2004), Maternal discipline strategies and externalizing problems in 2-year-olds. Poster presented at the ISSBD 18th biennial meeting.. Ghent, Belgium. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • ZonMw Lid progammacommissie onderzoeksprogramma Geweld hoort nergens thuis
  • Raad voor de Kinderbescherming Lid Wetenschappelijke Adviesraad
  • Stress-NL Lid adviesraad Sress-NL
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.