Hoe slecht is het lawaai van de stad voor de gezondheid?

Lopen vogels al voor hun geboorte schade op van verkeerslawaai? Nieuw onderzoek dat in Science is gepubliceerd laat zien van wel. Hans Slabbekoorn, hoogleraar Akoestische ecologie en gedrag, praat erover in de uitzending van Villa VdB op NPO Radio 1.

Hans Slabbekoorn gaat met radio-DJ Jurgen van der Berg in gesprek over het nieuwe onderzoek, dat aantoont dat zebravinken in lawaaierige omgevingen minder oud worden en ook minder jongen voortbrengen. Hij vertelt ook over een Leids onderzoek naar koolmezen, die hoger blijken te zingen bij lawaai om er bovenuit te komen. Niet alleen vogels ondervinden schade van lawaai, maar bijvoorbeeld ook kabeljauwen, die eerder weggaan uit een omgeving waar een windpark op zee wordt gebouwd.

En hoe zit dit bij mensen? Als vogels, vissen en andere dieren zo verstoord worden door lawaai, dan geldt dat net zo goed voor mensen, zegt Slabbekoorn. We moeten ons bewust zijn van lawaai, zeker als iemand zwanger is. En een vroeggeboren baby in een lawaaiige couveuse leggen? Dat moet toch een stuk stiller kunnen, vindt de hoogleraar.

Luister het hele fragment bij NPO Radio 1 Villa VdB.