Aan digitalisering hangt een ecologisch prijskaartje

Met de komst van taalmodellen zoals ChatGPT is kunstmatige intelligente (AI) niet meer weg te denken uit de maatschappij. Het trainen en draaiende houden van AI-modellen kost echter veel energie.

PhD student Julia Wąsala van het LIACS wijdt in een artikel van Vrij Nederland uit over het ecologische prijskaartje van AI. Het energieverbruik van AI modellen is hoog, maar hoe hoog is niet precies duidelijk. Zelf gebruikt ze AI om satellietbeelden efficiënter te analyseren om zo aardbevingen en overstromingen beter te kunnen voorspellen.

Volgens Wąsala leeft het vraagstuk rond het duurzaam trainen van modellen steeds meer onder wetenschappers. Ook zelf probeert ze milieubewust om te gaan met haar verbruik, ‘Het zou heel makkelijk zijn om mijn modellen onnodig lang te trainen als ik een paar weken op vakantie ga, maar dat doe ik niet. Je verbruikt dan simpelweg te veel.’

Meer weten?

Lees het hele artikel in Vrij Nederland (€).

Vrij Nederland