Moeten we in Nederland vrezen voor Russische spionnen?

De Nederlandse Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten zijn zich ervan bewust dat Rusland spionnen in Nederland probeert te plaatsen. Willemijn Aerdts, promovendus en docent bij het Institute Security and Global Affairs, vertelt bij BNR over de mogelijke aanwezigheid van Russische spionnen in Nederland.

Na de Russische inval in Oekraïne zijn er ook een aantal Russische diplomaten uitgezet in Nederland. Aerdts vertelt dat deze Russen hier op papier werken als diplomaat en reizen met een diplomatiek paspoort naar Nederland; eigenlijk werken ze hier als inlichtingenofficier voor de Russische staat. Nadat de Russische diplomaten zijn uitgezet, komen er weer nieuwe mensen. Het is dan taak voor de AIVD en de MIVD om deze vervangers ook weer in de gaten te houden en meer te weten te komen over hun rol, interesses en netwerk.

Aerdts vertelt verder dat het niet alleen relevant is om scherp te zijn op Russische activiteiten in Nederland voor overheidsinstanties, militaire top en veiligheidsdiensten, maar ook voor commerciële bedrijven. Rusland toont ook interesse in andere sectoren, zoals bijvoorbeeld de hoogwaardige technologische industrie in Nederland. Als je werkt in een sector die mogelijk interessant is, dan is het verstandig om waakzaam te zijn.

Luister het hele fragment op de website van BNR. (Vanaf 1 uur en 41 minuten)