Boete op schijn-stages door de arbeidsinspectie

Een aantal boeren en uitwisselingsinstantie SUSP, wordt beticht van misleiding bij inzetten buitenlandse stagiairs. De agrarische bedrijven zouden de stagiairs te veel hebben laten werken, i.p.v. een stage aan te bieden. De arbeidsinspectie heeft aangekondigd deze bedrijven en instantie een boete op te leggen, bericht de NOS.

Valse voorwendselen

Voor niet EU-studenten geldt, dat vooraf een tewerkstellingsvergunning moet worden ingediend. Daarin staan de werkzaamheden die door de stagiair zullen worden uitgevoerd. De inspectie deed onderzoek en concludeert, dat de werkzaamheden in de praktijk, bij zowel grote als kleine bedrijven, niet overeen kwamen met de reeds gemaakte afspraken. Bovendien bleek dat WO- en HBO-studenten veel praktisch werk moesten doen ten koste van het onderzoek.

Het maakt voor de regelgeving in stages niet uit of een bedrijf klein of groot is. ‘Als je de hele dag alleen maar tomaten plukt en je mag dan twee uurtjes, buiten werktijd, opschrijven hoe er in Nederland tomaten worden geplukt, kun je je afvragen in hoeverre dat wetenschappelijk is’, zegt hoogleraar arbeidsrecht, Gerrard Boot, tegen de NOS.

Werknemersrechten

De inspectie oordeelt dat bedrijven de stagiairs werk lieten doen, dat lijkt op het dagelijkse werk van een werknemer. ‘Dan ben je feitelijk werknemer en geen stagiair en heb je ook recht op het minimumloon.’ Stagiairs inzetten bij laaggeschoold werk, bleek een verkapt verdienmodel, waarvan de stagiairs het slachtoffer waren, zegt de woordvoerder van de inspectie tegen de NOS.
SUSP en de bedrijven kunnen zich niet vinden in de uitkomsten van het onderzoek en krijgen de kans deze te weerleggen.

Meer weten?

Lees het volledige NOS-artikel