Hoe kunnen de uitspraken van Trump over de NAVO worden geïnterpreteerd?

Nikki Ikani, universitair docent inlichtingen en veiligheid, vertelt bij Nieuwsuur over hoe de uitspraken van Trump over de NAVO kunnen worden geïnterpreteerd. Trump maakt met zijn uitspraken de bescherming van de NAVO afhankelijk van de financiële bijdrage, waardoor wordt het vertrouwen in het bondgenootschap ondermijnd.

Volgens Ikani gaan de uitspraken van Trump zelfs voor zijn doen erg ver. De uitspraken van Trump suggereerden dat Rusland wat hem betreft NAVO-landen mag aanvallen als die niet voldoende uitgeven. Volgens Ikani is dit ‘eigenlijk een aanmoediging aan Rusland om landen die niet betalen aan te vallen, dat is echt ongekend‘. Ikani vindt dat Nederland en Europese partners zich moeten voorbereiden op een reeks aan scenario's, en blijven inzetten op een sterkere Europese pijler binnen de NAVO.