Groen licht voor opvang bootvluchtelingen in Albanië

De verkiezingsbelofte van Meloni om het aantal bootmigranten te begrenzen, lijkt met de hulp van Albanië te worden ingelost. De onlangs goedgekeurde deal, voorziet in twee opvangcentra voor asielzoekers in Albanië. Mark Klaassen, universitair docent immigratierecht, hierover aan het woord in RTL-nieuws.

Afgesproken is dat door de kustwacht onderschepte boten, met vluchtelingen in de territoriale wateren van Italië, naar Albanië worden gebracht. Dit geldt niet voor minderjarigen, kwetsbaren en zwangere vrouwen, deze groepen mogen wel door naar Italië, bericht RTL-nieuws.

EU-recht prevaleert

Italië draagt de verantwoordelijkheid voor de migranten en de opvangcentra in Albanië. ‘Het land runt daarmee als het ware een asielcentra buiten de eigen landsgrenzen’, zegt Klaassen. In de opvangcentra wordt door de Italiaanse autoriteit beoordeeld of de migrant al of niet voor een verblijfsvergunning in aanmerking komt. Afhankelijk hiervan mag degene alsnog naar Italië worden gebracht of wordt betrokkene teruggestuurd naar het land van herkomst. Die herkomst-landen zijn echter niet welwillend, zegt Klaassen. Hierdoor moet een migrant in detentie blijven wat weer ‘in strijd is met de regels van het Europese Hof.’ Ook maakt Klaassen zich zorgen wanneer er problemen in de centra voordoen, welk land grijpt er dan in?

De deal trekt momenteel veel aandacht van andere Europese landen die met dezelfde grote vluchtelingenstromen te kampen hebben.
Naar verwachting zullen de opvangcentra in Albanië dit voorjaar operationeel zijn

Meer weten?

Lees het volledige RTL-nieuws artikel